Využijí plnící plynovou stanici, kterou podnik dokončuje ve Slatině. „Zkušební provoz autobusů a plničky zahájíme na přelomu července a srpna," upřesnila mluvčí brněnského dopravního podniku Linda Hailichová.

Částečný přechod na plynové motory má podle ní tři hlavní cíle. „Chceme snížit negativní vliv provozu autobusů na životní prostředí v Brně až o 766 kilogramů prachových částic za rok. Vedle toho také touto obnovou vozového parku zvýšíme podíl nízkopodlažních autobusů ze čtyřiceti na sedmdesát procent. A snížíme náklady na provoz," uvedla Hailichová.

Lidé krok vítají. „Zajímá mne hromadná doprava a proto se těším na každý nový typ. Ale hlavně jsem v poslední době četl hodně o tom, že Brno má jedno z nejhorších ovzduší v České republice. Pokud se to alespoň trochu zlepší, je to jen dobře," řekl Miroslav Černý.

Příjezd plynobusů vítají ekologové. Ti se podle svých slov o jejich zavedení snaží už deset let. „Jejich motory produkují méně prachu, méně oxidu dusíku i skleníkového plynu oxidu uhličitého. Navíc jsou méně hlučné," vypočetl výhody Miroslav Patrik působící v Dětech Země a Klubu za udržitelnou dopravu.

Za prvních dvanáct autobusů dá podnik dvaasedmdesát milionů korun. Dalších padesát dá za plničku. „Bude jedna z nemodernějších a nejkapacitnějších. Obslouží denně sto autobusů. Větší projekt na stlačený plyn bude mít v České republice asi pouze Ostrava," podotkla Hailichová.

Plnička ve Slatině má primárně sloužit jen autobusům dopravního podniku. „Pokud bude mít výpadek, jsme domluvení s veřejnými plnícími stanicemi v Brně," poznamenala Hailichová.

Dvanáct plynobusů dopravního podniku ovšem nejsou prvními stroji svého druhu jezdícími v Brně. Cestující se autobusy na plyn totiž už několik týdnů vozí například na trase linky 302 od Zoo, přes Kníničky do Kuřimi na Brněnsku. Nakoupila je soukromá firma ČSAD Tišnov jezdící pro krajský integrovaný dopravní systém. „Nakoupili jsme jich pět. Jsou ekologičtější a také si slibujeme úsporu. Zatím fungují bezproblémově," uvedl ředitel společnosti Ladislav Sova.

Podle ředitele společnosti Kordis organizující krajskou hromadnou dopravu Jiřího Horského jezdí na jižní Moravě několik desítek plynobusů. Několik jich má od roku 2010 Znojmo. „Další nakoupil také bítešský dopravce," řekl Horský.

Brno ovšem povede v počtu plynových autobus. U první dvanáctky se totiž brněnský dopravce zastavit nehodlá. Plánuje nákup dalších osmaosmdesáti za 394 milionů korun. „Na ně dostaneme dotaci," konstatovala mluvčí Hailichová. Dodala, že na konci roku chce firma nakoupit také elektrické minibusy.

Podle lídra opozičních zelených a zároveň předsedy dozorčí rady dopravního podniku Martina Andera je stovka plynových autobusů odpovídající číslo. „Je to reálný počet, na který má podnik peníze. Nyní ale zbude asi 140 autobusů, které mají velké zplodiny. Vyřešily by to filtry výfukových plynů. Ty ovšem město odmítlo zavést," upozornil Ander.