VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dopravní podnik odložil nákup velkých trolejbusů. Nahradí je ojetiny

Brno – Dopravní podnik dostal pro letošní rok z rozpočtu města Brna o devětašedesát milionů korun více než loni. Přesto je to o sto milionů méně, než potřeboval. Bude proto letos spíše šetřit. Poznají to především lidé, kteří jezdí po frekventovaných trolejbusových linkách. Místo slibovaných sedmi nových velkokapacitních trolejbusů totiž koupí devět ojetých s klasickou délkou.

16.5.2012 24
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: archiv

„Hledáme alternativní cesty modernizace a obnovy vozového parku dopravního podniku. V případě trolejbusů se v současné době jeví jako efektivnější nákup nízkopodlažních použitých trolejbusů z dopravních podniků ve městech, která měla větší štěstí při čerpání dotací na obnovu vozového parku," sdělil na svém internetovém portálu brněnský primátor Roman Onderka.

Podle něj je takový nákup výhodný díky ceně i tomu, že také ojeté trolejbusy jsou nízkopodlažní. „Nákup a rekonstrukce vozu stojí polovinu toho, co pořízení nového trolejbusu. Bohužel na trhu starších trolejbusů jsou pro rekonstrukci vhodné pouze krátké trolejbusy. Sice pomohou omladit vozový park, ale neřeší nároky na vysokokapacitní vozidla," připustil problém primátor.

Právě omezená kapacita trolejbusu se lidem nelíbí. „Zrovna trolejbusy bývají pravidelně přeplněné. Ať už ty, které nabírají lidi z taktéž plných ale mnohem větších tramvají na České, nebo pětadvacítka či šestadvacítka jezdící na Vinohrady. Tam ale naštěstí alespoň občas kloubový trolejbus zajede. Každopádně ve špičce by podle mě mohly jezdit na všech frekventovaných linkách," postěžoval si Tomáš Pokorný.

Kratší intervaly?

Problém s plnými trolejbusy zaznamenal i starosta Vinohrad Jiří Čejka. „Když jede kloubový trolejbus, kapacitně stačí. Jednám ale o tom, aby jezdily na linkách 25 a 26 trolejbusy v kratších intervalech," podotkl Čejka.

Podle mluvčí dopravního podniku Lindy Škrancové brněnský dopravce o problému s malou kapacitou trolejbusů ví. „Jsme si vědomi, že situace není ideální. Bohužel starší trolejbusy teď vyřazují jen menší města, kde jezdí trolejbusy klasické," řekla mluvčí.

Za sedm kloubových vozů měl dopravní podnik zaplatit devadesát milionů korun. Nákup a oprava ojetin je ale levnější. „Cena jednoho ojetého trolejbusu je do čtyř set tisíc. Za opravy zaplatíme dva a půl až tři miliony korun na jeden kus," uvedla mluvčí.

Z Jihlavy a Hradce

Minulý rok takto do Brna připutovalo pět vyřazených trolejbusů z Jihlavy. „Letos plánujeme nákup celkem devíti ojetých trolejbusů z měst, kde uspěli s žádostmi o evropské dotace pro obnovu vozového parku," řekla Škrancová. Vedle Jihlavy připadá mimo jiné v úvahu i dovoz z Hradce Králové.

Dopravní podnik má letos z rozpočtu města miliardu a 731 milionů korun. „Přesto byl náš původní požadavek ještě o sto milionů korun vyšší. Zvyšují se totiž ceny materiálu a energií, potřebujeme obnovit vozový park i infrastrukturu," uvedla mluvčí dopravního podniku Linda Škrancová.

Dodala, že další velkou zátěží pro rozpočet společnosti bude i doplatek tři sta milionů za pět tramvají 13T. „Ty v Brně už od loňského dubna jezdí," podotkla mluvčí.

Obnova vozového parku tak bude pokračovat jen zvolna i u tramvají a autobusů. „Z tramvají plánujeme nakoupit čtyři kloubová Varia. Autobusů chceme dvacet. Ale formou dlouhodobého pronájmu," nastínila Škrancová.

Autor: Petr Jeřábek

16.5.2012 VSTUP DO DISKUSE 24
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Zloděj odcizil na Ivančicku další několik desítek let pěstovanou borovici.
5

Pěstiteli ukradli čtyřicetiletou bonsaj. Zloději to stihli za tři minuty

Letiště v brněnských Tuřanech. Ilustrační foto.
AKTUALIZOVÁNO
10

Letiště Brno zacílí více na mladé. V létě nejvíc táhl bulharský Burgas

Vánoce jsou finančně náročné. Úvěr ale může být špatným pánem

Podle finančních poradců ale i psychologů by úvěry měly sloužit k nákupu jen těch věcí, které nezbytně potřebujeme. Nemá cenu se neúměrně zadlužit a kvůli hezkému Štědrému dni si pak znepříjemnit celý rok. Praxe ale také ukazuje, že mnohé domácnosti si kvůli nedostatečné finanční rezervě nemohou tuto úvahu dovolit.

Práškovací letadlo i hadraplán. Výstava provází novodobými dějinami Moravy

Brno /FOTOGALERIE/ – Sto padesáti kilogramovou knihu podepsanou Tomášem Garriguem Masarykem, práškovací letadlo i dobové filmové záběry z dvacátého století si mohou od středy prohlédnout návštěvníci Moravského zemského muzea. To vše v nové stálé expozici nazvané Středoevropská křižovatka Morava ve dvacátém století.  

Nový park na Hádech překoná Lužánky. Bude mít mokřady i vodní nádrže

Brno /VIZUALIZACE/ – Mluví se o něm roky, až donedávna ale nikdo nevěděl, jak bude vypadat. Podobu nového největšího brněnského parku na Hádech vymýšlelo asi půl roku šest studentských týmů. Vítězný návrh si mohou lidé prohlédnout na internetu.

Starez - sport bude provozovat další sportoviště. Přebere halu Vodova

Brno – Dva roky před koncem nájemní smlouvy se sportovním klubem pravděpodobně převezme halu v brněnské Vodově ulici městská firma Starez – sport. Záměr v úterý schválili brněnští radní.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT