Podle dopravního podniku totiž není potřeba. „Audit jsme udělat nenechali. Ale v reakci na nehodu trolejbusu na křižovatce Provazníkovy a Lesnické jsme na školení a do kurzů zařadili rozbor této nehody. V něm řidičům za pomoci fotodokumentace a podkladů od drážní inspekce objasňujeme příčiny a důsledky této tragické nehody," sdělila mluvčí dopravního podniku Linda Škrancová.

Audit slíbil v rozhovoru pro Brněnský deník Rovnost ředitel dopravního podniku Miloš Havránek. „Rozhodli jsme se prověřit, jestli řidiči dodržují všechna bezpečnostní pravidla. Kontrolu zadáme jako audit externí firmě," sliboval.

Nyní ale dopravní podnik audit nechce. „Audit by se překrýval s jinými našimi aktivitami. Navíc počet nehod našich řidičů díky systematickým školením neustále klesá," vysvětlila Škrancová.

Dopravní podnik se podle ní zapojil do evropského projektu pracovníků řidičů hromadné dopravy. „V části nazvané profesionalizace řidičů jsme od ledna do června proškolili jednapadesát nových řidičů s krátkou praxí. Učili se předvídat, předcházet a řešit krizové situace. Naučili se je analyzovat a zvolit vhodné řešení a modelově si ho vyzkoušet na trenažéru," uvedla Škrancová.

Další část projektu je nazvaná komunikační dovednosti a jednání s cestujícími. „Cílovou skupinou je třicet řidičů a dvacet revizorů u nichž víme, že mají problémy v komunikaci a v řešení náročných situací. Učí se zvládání stresu i základům krizové komunikace," řekla Škrancová.

Druhý projekt, kvůli kterému nakonec dopravní podnik audit nedělá, je spolupráce s brněnským Centrem dopravního výzkumu. „Centrum získalo grant na projekt Stres a jeho zvládání u řidičů městské hromadné dopravy. Cílem projektu je zjistit, jaké jsou hlavní stresory působící na řidiče, jakými strategiemi řidiči stres zvládají a jak souvisí s negativními dopady jako je nehodovost. Na základě analýzy pak odborníci navrhnou vzdělávací program zaměřený na zvládání stresu," uvedla Škrancová.

Centrum dopravního výzkumu už od loňska zkoumá také přímo některé vážné nehody. K těm vybraným vyjíždí tým jeho odborníků. „Hloubková analýza nám pomůže zjistit širší souvislosti a důvody vzniku dopravních nehod," poznamenal ředitel centra Jindřich Frič.

Brňané jsou ovšem k výzkumům skeptičtí. „Ani audit ani zkoumání stresu nezmění nic na tom, když někdo jezdí s autobusem plným lidí jako prase. To je prostě o povaze lidí. Pokud je někdo blázen, co jezdí na červenou, ať jej ani nepřijímají," myslí si Patrik Hloušek.