Stanice je v Hviezdoslavově ulici v těsné blízkosti autobusové vozovny Slatina. Právě tam vznikla před dvěma lety CNG plnička primárně pro autobusy dopravního podniku. „Naše autobusy tankují v noci. Přes den ale zůstala kapacita nevyužitá. Šlo nám o to, aby z toho měl prospěch i někdo jiný a abychom přispěli čistotě ovzduší v Brně," řekl generální ředitel podniku Miloš Havránek.

Kromě Brňanů využijí novinku také městské firmy. Zkušenosti s plničkou dopravního podniku už mají i brněnští strážníci. Dosud tankovali v areálu vozovny dvanáct aut na CNG. Pro služební vozy teď využijí nový samoobslužný stojan. „Na začátku května rozšíříme počet vozů na stlačený plyn na šestnáct, takže otevření plničky je významná událost také pro nás," poznamenal ředitel městské policie Bohumil Šimek.

Podle něj strážníci loni ušetřili přechodem na CNG 600 tisíc korun. „Je to zhruba čtvrtina našeho vozového parku a také tím výrazně přispíváme ke zlepšení ovzduší, protože většina z nich se pohybuje v centru města. Provoz je pro nás levnější zhruba asi o 1,3 koruny na kilometr," vypočetl Šimek.

Nápad se líbí také primátorovi Petru Vokřálovi. „Především je podstatné, že tam budou moct čerpat Brňané a město zároveň naplňuje trend, který zahájil dopravní podnik před lety, a to je ekologizace," zdůraznil Vokřál.

Dopravní podnik zahájil plynofikaci autobusů před dvěma lety, od loňska má i díky evropským dotacím k dispozici sto vozidel na plyn. Nyní uvažuje ještě o pořízení dalších třicet plynových autobusů, čímž by se dostal na maximální stav 130 vozů z 310 celkových.

Podle Havránka je plnička ve Slatině nejrychlejší v Brně. „U normální CNG stanice naplnění osobního auta trvá patnáct až dvacet minut, u nás je to tři až pět minut. Je totiž postavená na vysokotlakém plynovém potrubí, což je mimořádná záležitost, většinou se staví na středotlaku," informoval Havránek.

Jeden kilogram u nového stojanu vyjde na 24,8 korun. Cena za plničku CNG včetně veřejného stojanu vyšla dopravní podnik na padesát milionů korun. „Peníze vložené do investice by se nám měly vrátit za pět let," uvedl Havránek.

Průměrná nákladová cena benzinu nebo nafty na jeden ujetý kilometr je v rozmezí od tří do sedmi korun. V případě pohonu na stlačený zemní plyn se náklady dají snížit na polovinu.