Dopravní podnik kvůli tomu musí vybavit všechny své vozy validátory. „Budou dvojího druhu. Jedny s displejem, kde si cestující vybere druh jízdenky a tu pak zaplatí kartou. Druhý typ validátorů bude sloužit k přihlášení cestujícího při vstupu do vozu a zase odhlášení při odchodu. Jen přiloží kartu a systém ji zaznamená. Podle doby jízdy, kdy se pasažér při výstupu opět odhlásí, mu systém sám spočítá nejvýhodnější jízdné a částku strhne z účtu," vysvětlil princip novinky vedoucí tarifního odboru Vít Prýgl. Dopravní podnik mají validátory vyjít na asi čtyřicet milionů korun.
Elektronické jízdné se má rozšířit i do celého Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje. Například elektronické šalinkarty, které už nyní využívají Brňané, se tak rozšíří i mimo zóny 100 a 101. „Dopravci musí nejdříve vyměnit pokladny ve vozech. Kdy to přesně bude, ještě nevíme. Určitě jde o následující roky," uvedl zástupce ředitele krajského koordinátora dopravy Kordis Květoslav Havlík.
Čtěte také: Cestující se hlásí revizorům. Chcete mě zkontrolovat? ptají se
Rozšíření e-shopu, přes který si cestující pořizují jízdenky, plánuje i Brno. „Od dubna přes něj Brňané zaplatí poplatky za odpad," řekl nedávno náměstek primátora pro Smart cities Jaroslav Kacer.
U Brňanů podle údajů dopravního podniku elektronické šalinkarty vítězí nad papírovými. Od listopadu roku 2015 do ledna loňského roku jich cestovatelé koupili 15308 ročních kupónů. Od loňského listopadu do letošního ledna jich ale bylo 18182 elektronických a 4739 papírových ročních šalinkaret. Celkem podnik prodal 23950 elektronických jízdenek, ne všechny jsou ale roční.