Dopravce je má zapůjčené na tři měsíce, pak jejich přínos vyhodnotí. „Mrtvý úhel je pojem, který z praxe známe jako řidiči osobních aut všichni. Jsou místa, na která při jízdě vidíme zpětným zrcátkem nebo přímým pohledem jen velmi obtížně. Testované zařízení sleduje právě tyto úhly a řidiče informuje o případném riziku střetu s chodci, cyklisty nebo motocyklisty. Osobně jsem zvědavý na zkušenost našich řidičů s tímto zařízením,“ sdělil generální ředitel dopravního podniku Miloš Havránek.
Speciální kamery jsou nainstalované na čtyřech místech autobusu. Dvě na čele a dvě na zadní části. „Umělé vidění je vyvinuto tak, aby s dostatečným předstihem identifikovalo v zorném poli živé objekty – chodce, cyklisty a motorkáře. Zároveň ignoruje neživé věci," přiblížila mluvčí dopravního podniku Hana Tomaštíková.

Na riziko střetu systém řidiče upozorňuje světelným barevným signálem. Žlutá kontrolka informuje o tom, že se v některé z mrtvých zón vyskytuje člověk a vyzývá jej, aby jednal opatrně. „Pokud se člověk nachází přímo v kolizní dráze a hrozí bezprostřední nebezpečí střetu, rozsvítí se řidiči červená kontrolka a spustí se zvukový signál," vysvětlila Tomaštíková.
Zařízení kromě rizikových situací vyhodnocuje i další parametry, například dynamiku jízdy, tedy zda řidič zbytečně nezrychluje a pak prudce nebrzdí. Dalším sledovaným chováním řidiče a vozu je odchylování z jízdní dráhy do jiného jízdního pruhu, což bývá v provozu obecně častou příčinou nehod. Všechna data budou zaměstnanci dopravního podniku sbírat a využívat například při školeních řidičů.
Cena jednoho takového zařízení se pohybuje okolo sto tisíc korun. Brněnský dopravní podnik se v rámci své kampaně Brnem bezpečně s DPMB zaměřuje v celém roce na aktivity spojené právě s bezpečným cestováním. Testování kolizních kamer je jednou z nich.