Dopravní podnik včasný nákup jízdenek sám doporučoval loni cestujícím. „Známí se tak zařídili. I když jim třeba jízdenka platila ještě pět dnů, vyplatilo se jim koupit si už novou," uvedla například dvaadvacetiletá Lucie Mikšíková.

Lidé nemusí bát, že by některé spoje začaly jezdit méně. Propad v plánovaných tržbách chtějí zaměstnanci řešit získáním nových zákazníků. „Na podzim se pustíme do několika reklamních kampaní," informovala Škrancová. Podnik se také zaměří na černé pasažéry. „Budeme informovat například nové studenty, kteří nemají zkušenosti s městskou hromadnou dopravou, o předplatních jízdenkách. Také kontroly revizorů budou častější," upozornila Škrancová.

Právě vymáhání pokut od černých pasažérů působí nyní dopravnímu podniku obtíže. V první polovině roku jich revizoři odhalili sedmačtyřicet tisíc. „Od ledna nám visí pohledávky za třicet milionů. Přitom je ještě musíme zdanit jako příjem," upozorňuje ředitel dopravního podniku Miloš Havránek a podotýká, že se naštěstí nezvýšil počet černých pasažérů.

Problém je v tom, že vymahači dluhů už nemají o drobné pohledávky, který mi jsou pokuty za jízdu bez lístku, zájem. V červnu totiž sněmovna schválila novelu zákona, podle které si teď nesmí účtovat od dlužníka přemrštěné poplatky.

Podnik plánuje místo exekutorů spolupracovat s renomovanými advokátními kancelářemi. Podle Havránka to bude levnější než na vymáhání zaměstnat vlastní právníky.

To, že by si společnost nižší tržby vynahradila dalším zdražením jízdného, zatím není v plánu. O změně ceny vždy rozhodují brněnští radní. „O zdražení nevím. Nic takového neplánujeme," sdělil náměstek primátora Robert Kotzian.

Podle domluvy město ceny dopravy projednává každé dva roky s krajem. Jízdné po Brně je totiž provázané s integrovaným dopravním systémem na jižní Moravě. Ale neznamená to, že jízdné teď ještě rok a půl určitě nezdraží. „Zůstane stejné, dokud nerozhodneme o změně," poznamenal Kotzian.

Méně cestujících

Propad také mohl způsobit snížení počtu cestujících. „V posledních měsících v celé republice mírně klesl počet přepravených osob hromadnou dopravou," poznamenala Škrancová.

Dopravní podnik od ledna zvedl ceny předplatních jízdenek o tři a půl až sedm procent. Zrušil nejkratší desetiminutovou jízdenku a základní patnáctiminutovou jízdenku zdražil z osmnácti na dvacet korun. Důvodem byly vyšší ceny energií a pohonných hmot.