VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dopravní podnik zdraží. O více než desetinu

Brno /AKTUALIZOVÁNO, UVNITŘ TABULKA, ANKETA/ – Klasická hodinová dvoupásmová jízdenka za pětadvacet místo dvaadvaceti korun. Roční předplatní za 4950 korun místo 4430. Od ledna příštího roku si se vší pravděpodobností Brňané připlatí za hromadnou dopravu.

21.6.2011 74
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografie.Foto: DENÍK/Tomáš Škoda

Rada města má nyní na stole dvě varianty zdražení. Jednu z nich pravděpodobně v létě schválí.

„Nepřejeme si zdražování. Tlačí nás k tomu náklady vyvolané inflací a také nová výše daně z přidané hodnoty, kterou zavádí ministerstvo financí. Jen na ní bude ztráta padesát milionů korun. Ale plníme slib z předminulého roku. Dva roky jsme nezdražovali,“ uvedl brněnský primátor Roman Onderka.

Plán města narazil na ostrou kritiku opozice. „Město si zadělává na problém. Podobný krok povede k tomu, že více a více lidí bude jezdit auty. Už nyní přitom Brno zahlcují auta, která nemají kde zaparkovat. Stavění drahých parkovacích domů sice je chvályhodné, přesto nevidím důvod, proč vše ještě zhoršovat,“ upozornil zelený zastupitel Mojmír Vlašín.

Podle zelených je přitom recept zachování současných cen jízdného jednoduchý. „Dopravní podnik má mít díky němu o sto milionů vyšší výnosy. To je přitom stejná částka, kterou město získalo z dividend Tepláren Brno. A rozdělilo je na několik akcí městských částí. Za devatenáct milionů třeba vznikne wellness v areálu na Kraví Hoře. Myslím, že kdyby si Brňané měli vybrat mezi levnějším jízdným a novým wellnessem, volba bude jasná. Město by mělo peníze věnovat na to, co prospěje co nejvíce lidem. Ne jen úzkému kruhu vyvolených,“ zdůraznil Ander.

Na návrh opozice ovšem Onderka na úterním zastupitelstvu odmítl přistoupit. „Není možné, aby podniky fungovaly socialisticky. Nemůžeme platit ze zisku jednoho podniku ztrátu jiného. Navíc město nemůže platit to co způsobil stát. Kdybychom takto kompenzovali všechny dopady, které mají kroky vlády na lidi, zaplatili bychom takto přes půl druhé miliardy zdůraznil Onderka.

#nahled|https://g.denik.cz/50/b0/jizdne_cena_dopravni_podnik_magistrat____denik-630.jpg|https://g.denik.cz/50/b0/jizdne_cena_dopravni_podnik_magistrat___.jpg|Limitující položky ceníku jízdného a dovozného v Tarifu IDS JMK pro brněnské zóny 100 + 101 s platností od 1. 1. 2012.#

Kromě zdražování se dopravní podnik stačí také šetřit. „Stále hledáme možnosti, jak provoz zefektivnit při zachování kvality služeb. Například apelujeme na řidiče, aby jejich styl jízdy byl co nejúspornější. Tedy aby zbytečně prudce nevyjížděli od zastávek a z křižovatek. Zároveň třeba také používáme emulzní naftu pro pohon autobusů.,“ řekla mluvčí dopravního podniku Linda Škrancová.

Takzvaná emulzní nafta vypouští do ovzduší o polovinu méně škodlivin. Je proto osvobozená od spotřební daně a tedy i mnohem levnější. „Používáme ji u zhruba sedmdesáti autobusů starších typů. Pro autobusy moderní s novým vstřikováním není vhodná. Loni jsme ji využívali ve zkušebním čtyřměsíčním provozu a ušetřili tak 1,3 milionu korun,“ uvedla Škrancová.

Ušetřit má také novinka letošní zimy. Takzvaná optimalizace spotřeby elektrické energie se navenek projevuje především krátkodobým vypínáním topení v tramvajích a trolejbusech. Složitý regulační systém tak zasahuje v případech, kdy hrozí překročení maximálního čtvrthodinového limitu pro odběr levnější elektřiny. „Ročně očekáváme úsporu 1,2 milionu korun. Systém ovšem bude v plném rozsahu fungovat až od prvního května,“ podotkla Škrancová.

Získat peníze se brněnský dopravce snaží také pronájmem střech vozoven pro umístění solárních elektráren. „Smlouvy o pronájmu střech pro solární panely jsou už podepsané. Aktuálně jsou panely na vozovně v Husovicích, do budoucna je plánujeme také ve Slatině, v Pisárkách a v Medlánkách,“ řekla Škrancová. Kolik podnik vydělá říct nechtěla. Podle původních předpokladů to ovšem mělo být něco mezi dvěma a třemi miliony korun.

Podle ekonoma společnosti Cyrrus Ondřeje Moravanského je šetření či pronájem nepotřebných ploch dobrý nápad. „Je lepší cesta, jak získat peníze, než zdražování jízdného. To je v rozporu k plánům dostat z centra města auta,“ myslí si analytik.

O zdražení hromadné dopravy mimo Brno rozhodl na začátku roku i Jihomoravský kraj. „Letos zvažujeme, že to uděláme uděláme prvního července,“ potvrdil náměstek hejtmana Václav Horák.

Autor: Petr Jeřábek

Jste pro zachování desetiminutové jízdenky?

Ano

84 %

Ne

16 %

Hlasovalo: 108

Anketa byla ukončena

21.6.2011 VSTUP DO DISKUSE 74
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.

Další omezení. Výměna parovodů, opravy kanalizace zkomplikují dopravu po Kolišti

Ilustrační foto

Po ulici chodil s větví a tvrdil, že je na Slovensku. Muž skončil na psychiatrii

AKTUALIZOVÁNO

Čelní srážka dvou aut si vyžádala pět zraněných a zablokovala silnici I/43

Černá Hora – Zvýšit opatrnost by měli řidiči, kteří aktuálně projíždějí okolo Černé Hory. Na silnici I/43 se po nedělní půl čtvrté odpoledne srazila dvě osobní auta a tvoří překážku v provozu.

ONLINE ROZHOVOR: Ptejte se ředitele Českého rozhlasu Brno Jaromíra Ostrého

Jižní Morava – Před čtyřmi lety se vrátil do Brna z pozice šéfredaktora Dvojky Českého rozhlasu. Jako ředitel Českého rozhlasu Brno má za sebou čtyři roky bez přestávky a teď právě pracuje na rozdělení brněnského a zlínského studia.

AKTUALIZOVÁNO

Vběhl do kolejí a srazila ho tramvaj. Skončil v nemocnici s poraněním hlavy

Brno - Ke střetu tramvaje s mladým chodcem v Kníničské ulici v brněnských Žabovřeskách v sobotu před devátou hodinou večer vyjížděli jihomoravští hasiči, policisté i záchranáři. Muže s poraněním hlavy převezli do nemocnice v Bohunicích.

Chtěl jsem strašně dát gól. Bylo ve mně příliš emocí, lituje Koné vyloučení

Brno – Po gólu Michala Škody měl zřejmě největší radost na stadionu Francis Koné. Vyloučený forvard fotbalové Zbrojovky sledoval po červené kartě zbytek prvoligového zápasu s Teplicemi z tunelu, po výhře 1:0 cítil velkou úlevu. „Mentálně jsem v zápase byl, fyzicky ne,“ pronesl trpce tožský forvard.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT