Bezmála dvacet let vozily kloubové nízkopodlažní trolejbusy Škoda 22Tr cestující po Brně. Letos v lednu byly z původních osmi kusů vyřazeny poslední dva. Byly to první ryze české nízkopodlažní trolejbusy. Vozy 22Tr jezdily s cestujícími hlavně na linkách 25, 26 a 37. S dodávkami nových, moderních vozů 27Tr je dopravní podnik postupně vyřazoval. „Rozhodli jsme se, že vůz s evidenčním číslem 3601 opravíme do původního stavu a zařadíme ho do naší sbírky retrovozidel, která mapuje historický vývoj vozů městské hromadné dopravy v Brně,“ vysvětlil Miloš Havránek, generální ředitel DPMB.

Pracovníci komínské vozovny na trolejbuse pracovali od prosince 2021. „Celé vozidlo museli rozebrat rozebrat a rozpojit oba články. Dále pracovníci nahradili zkorodované části a vůz putoval do lakovny,“ popsal začátky prací Vítězslav Žůrek, který je technicko-provozním ředitelem DPMB.

Zdroj: Deník/Michal Hrabal

Následovalo položení podlahy, montáž rozvodů elektřiny a všech komponentů do vozu. „Po spojení obou článků začala nejnáročnější část oprav. Tedy oživování, seřizování trolejbusu či brzdové zkoušky tak, aby vůz mohl jezdit s cestujícími,“ doplnil Havránek.

Historické a retrovozy mohou lidé vídat na Dopravní nostalgii nebo Dnech otevřených dveří.

Kromě „dvaadvacítky“ prochází proměnou do původní podoby i vůz 14TrM. Do trolejbusu pracovníci montují součásti interiéru pro cestující a rozvody elektřiny. Plánované dokončení je o letošních prázdninách.

Jednu Karosu B931 brněnský dopravní podnik nedávno daroval na dobročinné účely, o další mají zájem sběratelé.
Loučení v MHD v Brně: podívejte, jaké šaliny, trolejbusy a autobusy letos skončí

Nejvíc však pracovníky DPMB zaměstnává nejstarší z renovovaných vozů – trolejbus Škoda 9Tr, který v Brně jezdil v období let 1980 až 1996. Poté ho prodali do ukrajinského Rovna, kde sloužil v běžném provozu až do roku 2019. Dopravnímu podniku se vůz podařilo odkoupit zpět a začal s jeho rekonstrukcí. „Tento trolejbus rozhodně nikdy nestál v garáži. Poctivě vozil cestující téměř čtyřicet let. Právě to se podepsalo na jeho technickém stavu. Nicméně bychom ho rádi dokončili během následujícího roku,“ uzavřel Žůrek.