„Ministr financí Kalousek navrhl nikoli zrušení, ale pouze redukci dotace za předpokladu, že kraje se aktivně ze svých peněz budou podílet na minimalizaci dopadů těchto opatření.Další jednání je na řadě v úterý,“ potvrdil mluvčí ministerstva Ondřej Jakob.

Jihomoravský hejtman Hašek je s výsledky schůzky krajně nespokojený. „Na úterním jednání se vynasnažím ministra financí přesvědčit, aby vláda ze svého hloupého nápadu ustoupila,“ prohlásil Hašek.

Zrušení nynější státní dotace na regionální železniční dopravu bude mít podle něj významné negativní dopady na lidi. „Hrozí redukce čtyřiceti až šedesáti procent spojů. To zcela zdevastuje vlakovou dopravu jako veřejnou službu. Ohrozí cesty za prací, dojížďku do škol, do nemocnic i dostupnost úřadů,“ rozčiloval se Hašek.

Představitelé Českých drah už potvrdili, že pokud od kraje dostanou méně peněz, výrazně omezí také počet spojů. „My jsme jen v pozici dopravce. Odjezdíme jen trasy, které si kraj u nás objedná a hlavně zaplatí,“ sdělila mluvčí drah Radka Pistoriusová.

Podle vedoucího krajského odboru dopravy Rostislava Snovického ovšem vlaky tvoří páteř jihomoravského integrovaného dopravního systému, který jejich výpadek výrazně ovlivní. „Radikální omezení spojů může znamenat odklon cestujících od využívání veřejné dopravy celkově. Nabídka spojení bez vlaků nebude v porovnání s automobilovou dopravou konkurenceschopná,“ upozornil Snovický.

Jihomoravané jeho názor potvrzují. „Jsem Brňák, pracuji tu, ale už rok žiji v Blansku, kde je bydlení levnější. Autobusem se do Brna prakticky nedostanu, jediná možnost je vlak. Pokud nepojede, koupím si nějaké auto,“ podotkl,“ Radek Šimek.

Které z vlakových spojů kraj omezí, není doposud jasné. „To nelze říct, dokud hejtman neukončí jednání s ministerstvem financí,“ zůstal tajemný šéf dopravy Snovický.

Zhruba 270 milionů korun ročně na krytí ztrát z vlakové dopravy získává na základě z memoranda sjednaného mezi kraji a vládou Jana Fischera v roce 2009. Podle právních analýz ministerstva ovšem není memorandum právně závazné. „Radní přesto odsouhlasili výzvu k plnění závazku. Bránit zájmy kraje vůči vládě v případě nedohody hodlají všemi právními prostředky včetně soudu,“ sdělil mluvčí kraje Jiří Klement.

Kraj musí každoročně drahám doplácet prokazatelnou ztrátu, kterou provozování linek způsobuje. A ta se v poslední době přibližuje miliardě. „Očekáváme, že v roce 2011 celkové náklady na úhradu ztráty z regionální železniční dopravy dosáhnou asi 845 milionů korun,“ upozornil Snovický. Dodal, že dalších 540 milionů dá kraj za autobusy. „Na ně nečerpáme žádnou dotaci,“ podotkl.