Vadí jim i další podmínky tento týden zveřejněné zakázky. „Dodavatel musí stránky napsat v takovém programu, který se používá pro zcela jiné typy webů. A především z výběrového řízení není vůbec jasné, jaké funkce má nová prezentace podniku plnit," sdělil například Jan Řezáč, který se tvorbou internetových stránek zabývá.

Podobný názor má i programátor Vratislav Hutský. „Zakázka je psaná velmi obecně, ohledně poptávaného webu je v zadání minimum informací. Takovéto nejasné zadání je celkem běžné v komerčním sektoru, prostě proto, že nad tím klient neuvažoval a nemá nebo nedokáže formulovat představu, co vlastně chce. U brněnského dopravního podniku bych ale nějaké jasnější zadání určitě očekával," sdělil Hutský.

Mluvčí dopravního podniku Linda Škrancová obvinění odmítá. „Jedná se o zakázku do dvou set tisíc korun a ze zákona jsme ji vůbec nemuseli vypisovat. Stačilo, kdybychom sami oslovili několik firem. Chceme být otevření a stránky mít co nejlepší, proto jsme řízení zveřejnili. Už za dva dny potom se nám ozvalo několik zájemců. Nijak uchazeče nediskriminujeme," sdělila Brněnskému deníku Rovnost Škrancová.

Podle Petra Leyera z právního oddělení organizace Transparency International musí podobná zakázka splňovat pouze některá pravidla. „Především musí být transparentní, což dopravní podnik splnil tím, že ji zveřejnil. Nesmí také předem vylučovat případné uchazeče. Pokud má někdo pocit, že se tak děje, měl by na to zadavatele upozornit, nebo se obrátit na antimonopolní úřad," vysvětlil Leyer.

Rozhodne i cena

Podle Hutského s výběrovým řízením mohou mít problémy především malá a střední webdesignová studia. „Většina z nich stránky vyvíjí jiným způsobem, než dopravní podnik požaduje," vysvětlil Hutský.

Podmínka, že stránky dodavatel napíše v určeném programovacím jazyce, je podle Škrancové nutná kvůli současnému vybavení dopravního podniku. „ Všechny naše informační technologie běží na tomto systému. Nový web s ním potřebujeme sjednotit," vysvětlila mluvčí.

Ta také odmítá to, že podmínky řízení nejsou jasné. „Nové stránky musí obsahovat stejné informace, jako ty stávající. V prvním kole výběrového řízení zhodnotíme grafickou úpravu návrhů. Proto v podmínkách po uchazečích požadujeme, aby už měli několik projektů za sebou. Ve druhém kole jim ještě více specifikujeme, co mají stránky obsahovat. Na konečný výběr dodavatele pak bude mít vliv kromě grafiky i cena," vysvětlila mluvčí. Stránky chce dopravní podnik spustit v polovině letošního roku.

Někteří Brňané snahu podniku vítají. „Hlavně že už konečně budou stránky nové. Ty staré nestojí za nic. Úplně mi tam chybí například fotogalerie všech vozidel hromadné dopravy nebo přehlednější jízdní řády. Také by mě zajímaly různé informace o plánovaných projektech, třeba o nových zastávkách nebo prodloužení tratí," sdělil například František Horák.