Na regionálně tratě vyrazí poprvé moderní elektrické soupravy RegioPanter. Přibude také modernizovaných motoráků či souprav Regionova. Na trať do Vídně či Prahy pak vyjedou poprvé nejmodernější soupravy RailJet. Naopak špatnou zprávou pro cestující je zhruba dvouprocentní zdražení jízdného.

Nové nízkopodlažní soupravy RegioPanter nasadí dráhy na linku S2 Křenovic přes Brno do Blanska a Letovic. „Je to jedna z linek, kde jezdí nejvíce lidí. Proto jsme se rozhodli nasadit nové soupravy právě sem," sdělil ředitel drážního krajského centra osobní dopravy Pavel Karšulín.

Mezi Brnem a Blanskem denně jezdí vlakem Olga Fryčová Hořavová. Se stávajícím stavem starých vlaků je smířená, ale přesto se na nové nízkopodlažní soupravy na trati těší. „Já problém do vlaku nastoupit nemám, ale denně vidím, že hlavně pro starší lidi a maminky s kočárky je cestování starými vlaky velký stres. Těžko se jim nastupuje, takže hlavně kvůli nim pohodlnější vlaky rozhodně uvítám," uvedla čtyřiatřiceti­letá žena.

První dvě dvouvozové soupravy mají vyjet nejpozději v srpnu příštího roku. „Dodávka dalších pěti třívozových souprav postupně následuje do května roku 2015," konstatoval Karšulín. Dodal, že naopak staré pantografové soupravy na této lince budou dráhy postupně vyřazovat.

Podle něj mají dráhy v plánu také nasazovat na regionální tratě více nízkopodlažních souprav Regionova a modernizovaných motoráků.

Nejrychlejší lokomotiva světa

Supermoderní vlaky pak nabídnou dráhy lidem cestujícím do Prahy. Spoje Eurocity z Vídně přes Břeclav a Brno do Prahy zajistí soupravy Railjet tažené nejrychlejší lokomotivou světy typu Taurus. „První Railjety vyjedou zkušebně v polovině roku. Do prosince pak nasadíme všech sedm souprav," přislíbil Karšulín.

Zatímco do Prahy pojedou pohodlnější vlaky, cestující přijdou o možnost cesty do hlavního města bez zastavení. S novými jízdními řády patnáctého prosince totiž končí D1 Express, který měl nabídnout alternativu k jízdě po opravované dálnici a cestu zvládl za dvě hodiny a pětatřicet minut. Dráhy jej ruší především kvůli opravám na trati u Prahy. „Spoj si své zákazníky našel. Ale věříme, že využijí spojení vlaky Eurocity. Ty pojedou každou hodinu. Z Brna vyjedou vždy devětatřicet minut po celé," řekl ředitel. Klasické expresy mají být jen o pět minut pomalejší.

Zdražování a výluky

Nepříjemnou zprávou je také zdražování, ke kterému dopravce přistoupil. „Všechny jízdenky zdražíme v průměru o dvě procenta. Základní jízdné tak bude místo padesáti jednapadesát korun. Například za cestu z Brna do Břeclavi tak lidé zaplatí sedmaosmdesát místo pětaosmdesáti korun," řekla mluvčí drah Kateřina Šubová.

Zdražení ovšem platí jen pro drážní jízdenky. Ti, kteří využívají jízdenky jihomoravského integrovaného dopravního systému, které platí v osobních vlacích a rychlících, jej nepoznají. „Náš tarif zůstává beze změn," konstatoval ředitel společnosti Kordis, která dopravu v kraji organizuje, Jiří Horský.

Příští rok se cestující musí připravit také na několik výluk. Největší přinese rekonstrukce kolejí z Maloměřic do Kuřimi v říjnu a listopadu. Vlaky tam nahradí autobusy. „Rychlíky pojedou ve stejném intervalu, ale skončí v Kuřimi či Tišnově," uvedl Pavel Surý ze Správy železniční dopravní cesty.