Cestující například nebudou moci jet v sobotu rychlíkem číslo osm set po čtvrt na sedm z Hodonína do Brna. „Jeho provoz jsme omezili pouze na pracovní dny a neděli. Stejné omezení bude u vlaku R 817 v půl deváté večer v opačném směru,” informoval mluvčí českých drah Petr Šťáhlavský.

Rychlíků, které nově v sobotu jezdit nebudou je více. „Na trase Brno – Šumperk je to večerní spoj R 937 ve čtvrt na osm. Ubude také sobotní podvečerní rychlík z Bohumína do Brna a zpět,” vyjmenoval Šťáhlavský. Dodal, že další víkendový spoj, který zruší je nedělní vlak, který vyjíždí v šest hodin a třináct minut ze Šumperka do Brna.

Důvod snižování počtu spojů je omezení rozpočtu ministerstva dopravy, které dálkové vlaky objednává. „Už dříve avizovali, že rušení se bude týkat až sedmi procent rozsahu spojů,” řekl vedoucí tiskového oddělení Českých drah Radek Joklík. Podotkl, že kvůli úsporám v rozpočtu letos ministerstvo bude dotovat dálkové vlaky o asi dvě stě milionů nižší částkou. Každoročně na ně přispívalo čtyři miliardy korun.

Jak budou na jižní Moravě vypadat nové jízdní řády u regionálních vlaků, chtějí České dráhy oznámit v pátek.

Regionální vlakové linky si na rozdíl od dálkových vlaků objednává Jihomoravský kraj. Od ministerstva dopravy na to podle desetiletého memoranda uzavřeného v roce 2009 dostává šest set milionů ročně. Pro příští rok kraje peníze dostanou.

Pro další roky to jisté zatím není. „Ministrovi dopravy Pavlu Dobešovi jsem poslal dopis, že kraje na jeho dodržování stále trvají. Zatím jediným výsledkem jednání je shoda na tom, že obsah memoranda o zajištění financování regionální vlaků by se měl do dvou let stát zákonem,” uvedl jihomoravský Hejtman Michal Hašek.