Na brněnský dopravní podnik se nevztahuje zastropování cen plynu. „Ještě letos nakupujeme za 480 korun za megawatthodinu, současná cena na burze je kolem pěti šesti tisíc. To je desetinásobek," srovnal Havránek.

Část plynu podle něj v každém případě musí představitelé městské firmy pořídit. „Nejsme schopní všechny plynové autobusy nahradit za dieselové. Nemáme je. Současně už ale máme připravené dopravně organizační opatření, kde část plynových autobusů natvrdo odstavíme. Budeme udržovat ve větším provozu dieselové autobusy. Některé jsme nevyřazovali s nákupem nových autobusů," nastínil Havránek.

Podle ekonoma Lukáše Kovandy je nyní situace na trhu s plynem složitá.. „Všechno, co je nějak závislé na plynu, je v problémech. V případě nafty zdaleka nepozorujeme takové nárůsty a hrozby, jako právě na trhu s plynem," poznamenal nedávno Kovanda.

Podle Havránka panuje aktuálně lepší situace u elektřiny. Zastropování cen se totiž týká trakční energie. „Vztahuje se na železnice, na trolejbusovou trakci. Chceme toho využít. Dodavatele máme, mechanismus máme nastavený, začínáme nakupovat," uvedl Havránek. Nehrozí tak riziko, že by tramvaje a trolejbusy v příštím roce nevyjely.

Dopravní podnik potřebuje nakoupit na celý rok asi šedesát tisíc megawatthodin elektřiny. „Se zastropovanou cenou šest tisíc korun za megawatthodinu, letos je cena 4 750," vyčíslil Havránek.

Brněnský dopravní podnik se potýká se ztrátami za zvýšené ceny energií od začátku roku. Jen v květnu to bylo osmadvacet milionů. Například jen ceny elektřiny šly nahoru v desítkách procent. Díru v rozpočtu pomáhají pokrýt peníze z městské kasy. Zastupitelé už letos schválili kompenzaci 280 milionů, z toho 265 milionů právě za energie. Brněnský radní pro dopravu Petr Kratochvíl dostává od představitelů dopravního podniku pravidelný měsíční hospodářský přehled.