Od zdražení stání na šedesát korun za hodinu uplynulo téměř čtvrt roku. Dvojnásobná cena za parkování měla uvolnit více míst pro lidi, kteří v centru bydlí, a přimět dojíždějící využívat parkovací domy. To se částečně podařilo.

Téměř dva miliony osm set tisíc korun, které za dražší stání v ulicích centra řidiči od ledna zaplatili ale svědčí o tom, že řada lidí se cenou odradit nenechala. „Oproti stejnému období loňského roku tržby vzrostly o téměř čtrnáct procent,“ uvedla mluvčí Brněnských komunikací Vladimíra Navrátilová.

Část řidičů si na nové ceny podle ní teprve zvyká. „Jakmile si uvědomí, že jsou vyšší, začnou hledat jiné možnosti,“ doplnila Navrátilová.

V parkovacích domech, kde lidé přes den zaplatí jen třicet korun za hodinu, už zvýšený zájem zaznamenali. „Přibyly nám desítky řidičů,“ sdělil správce parkovacího domu pod Janáčkovým divadlem Radim Otruba. Domini park u Domininánského náměstí, i díky zlevnění z loňského dubna, využilo od ledna o osmnáct tisíc řidičů víc než za stejné období loni.

Že je hledání parkovacího místa v historickém centru města pro tamní obyvatele teď snazší, potvrdil i starosta městské části Brno-střed Martin Landa. „Nikdo z místních mi nehlásil, že by problém s parkováním přetrvával,“ konstatoval.

Řada těch, kteří v centru města nebydlí, a za parkování teď platí dvojnásobek, je ale kvůli zdražení podle předsedy spolku Brno autem Jana Mandáta dál naštvaná. „Část řidičů, kteří za stání platit nechtějí, opravdu hledá místo jinde. Hodně lidí ale stále v ulicích centra parkuje a ti si stěžují. Vadí jim také, že vysoké částky za parkování musí platit jen mincemi,“ uvedl Mandát.

Předseda Brno autem také upozornil, že vedení města by podle něj mělo dopravu řešit jinak. „V centru by se měla spíš zlepšovat dopravní obslužnost, než aby se snažili řidiče vyhánět,“ řekl.

Alespoň částečně usnadnit řidičům placení dražšího parkování má až čtrnáct nových automatů, které umožní platbu kartou i bankovkami. O jejich koupi už brněnští radní rozhodli před několika týdny. „Podle plánu by se měly v ulicích objevit v dubnu či květnu,“ oznámil na začátku února náměstek primátora Matěj Hollan, pod kterého tou dobou rezort dopravy spadal.

I přes snazší placení bude v budoucnu podle mluvčí Brněnských komunikací přibývat řidičů, kteří si parkování v ulicích centra rozmyslí. „Můžeme předpokládat, že více řidičů zváží, jestli v centru opravdu parkovat potřebuje,“ sdělila.