Brněnský dopravní podnik zavedl nový způsob placení před dvěma lety. V červenci měla služba Pípni a jeď! Výročí. Tento způsob placení, kdy cestující při nástupu přímo ve voze přiloží platební kartu k terminálu, využívá denně asi pětadvacet tisíc lidí.

Cestující za dobu fungování služby provedli přes patnáct milionů transakcí v hodnotě více než 250 milionů korun. Rekord padl letos 29. června, kdy cestující v Brně zvládli přes pětačtyřicet tisíc pípnutí.

S nárůstem využívání služby Pípni a jeď! poklesl prodej jízdenek ostatními způsoby. Největší propad je u placení formou textové zprávy a jízdenek z automatů. Obě tyto kategorie klesly zhruba na polovinu. „Menší zájem o papírové jízdenky je patrný. Aktuálně je však stále využívá přes třicet procent cestujících. Postupně tak dojde k jejich pozvolnému snižování,“ vysvětlil vedoucí tarifního odboru dopravního podniku Vít Prýgl.

Bezkontaktní platbu vyzdvihuje ve srovnání s papírovým jízdným také Pavla Rajská. ,,Spousta lidí ji už využívá. Starší lidé se toho sice bojí, ale i oni se to naučí,“ míní Rajská.

V řádu několika let plánuje brněnský dopravní podnik od papírových jízdenek postupně ustupovat, ale zatím to není na pořadu dne. ,,Proto jsme dali ke čtečkám ve voze i otvory na papírové jízdenky. Aby mohli cestující, kteří jsou navyklí na papírové jízdné, nadále jej využívat,“ uvedla mluvčí dopravního podniku Barbora Doležalová. Představitelé dopravce zatím nechtějí sahat ani na jízdenkové automaty.

Podle zkušeností dalšího cestujícího Matěje Jelena se bezkontaktní platba v brněnské městské hromadné dopravě zamlouvá i přijíždějícím z jiných měst. ,,Osobně využívám čtvrtletní předplatné. Nicméně kdokoli tu za mnou byl z jiného města, tak si bezkontaktní platbu pochvaloval. Je to extrémně jednoduché,“ poznamenal Jelen.

Brno není jediné, které přistoupilo k tomuto kroku. Například v Ostravě bezkontaktní platba ve všech vozech funguje už více jak šest let, a z toho více jak dva roky nevyužívají papírové jízdenky. ,,Systém tak u nás funguje již dlouhodobě a cestující jej využívají bez problémů,“ sdělila mluvčí Dopravního podniku Ostrava Tereza Šnoblová.

Jednorázové jízdenky aktuálně využívá v Brně třicet procent cestujících, většina ale upřednostňuje předplatní jízdenky, takzvané šalinkarty. Ty jsou od letošního roku pouze v elektronické podobě.