VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dvě nové linky, víc spojů. Už za měsíc

Brno (DOPLNĚNO, INFOGRAFIKA) - Nový jízdní řád brněnské hromadné dopravy slibuje častější spoje, nové linky i zastávky. Platit začne přesně za měsíc: 14. prosince.

14.11.2008 28
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Michal Reich

Brněnský dopravní podnik se rozhodl obyvatelům Brna nadělit vánoční dárky už čtrnáctého prosince. Od toho dne totiž začne platit nový jízdní řád. Podle něj přibudou v brněnských ulicích dva nové spoje. A spoustu z těch stávajících dopravní podnik posílí.

Změny prý navrhli přímo Brňané. „Snažíme se vycházet vstříc požadavkům městských částí, které názory sbírají od občanů. Upravujeme pak jízdní řád podle toho, aby vyhovoval aktuálním potřebám lidí v Brně,“ vysvětlil důvod změn náměstek brněnského primátora Martin Ander.

Například někteří obyvatelé brněnských Nových Medlánek si přáli úplně novou linku. „Pojede tam autobus číslo 65 z nádraží Královo Pole. Zřídili jsme proto i nové zastávky Nadační a V Újezdech,“ popsal první novinku vedoucí odboru dopravy brněnského dopravního podniku Jan Seitl.

Od poloviny prosince přibude také nový noční „rozjezd“. Bude mít číslo 89 a pojede z Tuřan do Kníniček. „Mnoho lidí si stěžovalo, že se pozdě večer nemůže dostat z centra domů. Teď nám dopravní podnik vyjde vstříc,“ pochvalovala si linku místostarostka Tuřan Vlasta Hrdlíková.

Autobus totiž v noci doveze lidi i do části Tuřan s názvem Dvorska. „Doplní rozjezdy v oblastech, kam teď nic nejezdí. Jde hlavně o Kníničky, Tuřany, Černovickou terasu a letiště,“ uvedl Seitl.

Tam, kde nové linky nepřibudou, dopravní podnik autobusové a tramvajové spoje posílí. „Častěji bude jezdit například tramvaj dvanáctka. Odpoledne a večer zkrátíme interval na polovinu. Společně s linkou číslo 13 tak pojedou tramvaje z centra do Králova Pole jednou za tři minuty, večer pak jednou za pět minut,“ poznamenal Seitl. To oceňují hlavně studenti, kteří tuto trasu hojně využívají. „Líbí se mi hlavně posílení večerních spojů. V tu dobu se do tramvaje sotva vejdu,“ řekla například Petra Černá.

Častěji bude jezdit i autobus číslo 43 z Králova Pole do Soběšic. Posílí také autobusové linky 50, 60 a 61. Ty totiž obsluhují oblast budovaného Univerzitního kampusu.

Brzy však stačit nebudou. Město totiž předpokládá, že s rozrůstajícím se kampusem a také s plánovaným Středoevropským technologickým institutem CEITEC cestujících výrazně přibude. „Připravujeme projekt na rozdvojení trasy tramvají v zastávce Osová. Jezdily by tak i nahoru ke kampusu. Tramvaj je zde nezbytně nutná,“ poznamenal Ander.

Tam, kde kvůli hustému provozu už linky dopravní podnik posílit nemůže, vypraví delší tramvaje. „Zkušební provoz souprav ze tří vozů se osvědčil na lince 12. Vejde se do nich až tři sta lidí. V polovině roku 2009 nasadíme tyto soupravy i na linku 1,“ uvedla mluvčí brněnského dopravního podniku Hana Pohanová.

#nahled|https://g.denik.cz/50/93/infografika_mhd_nove_spoje_denik-630.jpg|https://g.denik.cz/50/93/infografika_mhd_nove_spoje.jpg|Infografika - Změny v organizaci brněnské MHD od 14. prosince#

Na bus pruhy už v Brně není místo

Je jich v Brně už deset a mají ulehčit městským autobusům i uspěchaným cestujícím. Řidiči si však na vyhrazené úseky pro městskou dopravu, takzvané bus pruhy, často stěžují. A mají jedinou útěchu: na další pruhy už v ulicích Brna není místo. „Brno je staré město a ulice jsou úzké. Například s Berlínem se to nedá srovnávat, ten je postavený po válce. V Brně není na bus pruhy žádné místo. Tedy pokud nechceme bourat zástavbu,“ vysvětlil vedoucí dopravního odboru brněnského magistrátu Vladimír Bielko.

Například v Opuštěné jezdí autobusy v odstavném pruhu, takže nikomu nevadí. V ulici Úvoz však vznikl pás na úkor jízdního pruhu pro auta. A motoristé si stěžují. „Vadí mi, že kvůli pruhům pro autobusy zmizela na Úvoze parkovací místa na jedné straně ulice. Když jedu autem do školy, nemám pak kde stát,“ uvedl řidič Vladimír Kudělka.

V místech jako je Purkyňova nebo Křížová jsou autobusové pruhy vyznačené na tramvajovém pásu. „Zde však mají autobusáci ten problém, že když do speciálního pruhu najedou, řidiči je pak nechtějí pustit zpět do běžného pruhu,“ podotkl šéf odborů brněnského dopravního podniku Otakar Mokrý.
Magistrát chce řešit problémy s hromadnou dopravou v Brně prosazováním tramvajové dopravy. „Chceme, aby do centra zajížděly hlavně tramvaje, které se proto snažíme co nejvíce urychlit. Na autobusy by pak lidé nasedali až v okrajových částech města,“ dodal Bielko.

Autor: Barbora Kurcová

14.11.2008 VSTUP DO DISKUSE 28
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Na Brněnsku chybí dětští lékaři. Odrazují je e-recepty a pospíchají do důchodu

Ředitel Českého rozhlasu Brno Jaromír Ostrý.
AKTUALIZOVÁNO
1

Pro posluchače jsme jako hodinky, vypráví ředitel Českého rozhlasu Brno Ostrý

Debata politických rivalů táhne. Kapacitu sálu zaplnily rezervace

Brno - Téměř dvě stovky lidí plánují sledovat v úterý od pěti hodin odpoledne naživo debatu představitelů dvou znepřátelených brněnských politických hnutí Žít Brno a Slušní lidé. Zájemci už minulý týden rezervacemi naplnili kapacitu sálu Dělnického domu, kde se debata odehraje.

Pro milion pacientů otevřou před nemocnicí nové obchody. Bez smažených jídel

Brno – Italské panini, čerstvé saláty i ovocné džusy. Nabídku zboží v bohunické nemocnici od prosince rozšíří další prodejci před budovou nemocnice.

Hromadné nehody a dlouhé kolony. Řidiče potrápily namrzlé silnice

Jižní Morava - Drobné srážky, pomačkané plechy, ale i hromadné nehody komplikující hustou pondělní ranní dopravu. Auta se srazila v Brně v Hradecké ulici ve směru od města na Svitavy i ve směru do centra. U Černé Hory na Blanensku se srazila čtyři osobní a jedno nákladní auto. Policisté tak musí odklánět dopravu na Blansko, ve směru od Brna začíná objížďka už u Lipůvky. Řidiči tam proto musí počítat s dlouhými kolonami.

Otevře největší retro muzeum v republice. Sběratelem se stal při zařizování bytu

Brno - Přes deset tisíc předmětů z padesátých až osmdesátých let si lidé prohlédnou od dubna příštího roku v brněnském obchodním centru Futurum. Jedenatřicetiletý Radim Blaško tam chce otevřít jedno z největších retro muzeí tohoto druhu v České republice.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT