VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dvě veřejná stání v Brně? Málo, stěžují si taxikáři

Brno /ANKETA/ - Hlavní nádraží, Mendlovo náměstí, Joštova ulice, Šilingrovo a Malinovského náměstí. Právě na těchto místech najdou pomoc Brňané, kteří se potřebují dostat domů a nechce se jim jet hromadnou dopravou. Velká stanoviště taxíků ve středu města jsou všechna vyhrazená pro konkrétní firmu a tedy placená. Veřejná zůstala v Brně už jen dvě místa na Malinovského náměstí.

2.3.2010
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Vít Šimánek

Vážení čtenáři, hlasujte v pravidelné anketě v pravém sloupci. Konečné výsledky ankety, která skončí v úterý ve 20:00, najdete ve středečním vydání jihomoravských deníků Rovnost.

Brněnským taxikářům to vadí. „Jsme snad jediné město v Česku, které má takhle nedokonalý systém. Na zhruba pět nebo šest stovek licencí jen dvě veřejná místa? To je strašně málo. Vždyť ani počet vyhrazených stání zdaleka nestačí,“ postěžoval si majitel společnosti Lido Taxi Jiří Štefek.

Z Joštovy pryč

Lido Taxi pravidelně stává v Joštově ulici. Jenže tam nedávno začala rekonstrukce a firma o místa přijde. A už je nedostane zpět. „Nevím, co budeme dělat, kromě Joštovy stojíme už jen před Rondem. Magistrát nám slíbil, že po dokončení rekonstrukce snad vrátí jedno nebo dvě místa, ale kdo ví, jak to dopadne,“ pokrčil rameny Štefek.

Náměstek brněnského primátora Martin Ander však ujišťuje, že taxikáři o místa nepřijdou. „Jen se přesunou za roh, na Moravské náměstí, je to tam pro taxi vhodnější,“ řekl Ander.

Za jedno vyhrazené stání platí taxikáři čtyřicet tisíc korun ročně plus správní poplatky. Znamená to, že je místo oficiálně jejich a nikdo jiný na něm stát nesmí. Jenže to vždycky neplatí, často se totiž kolegové podvádějí navzájem. „Když si taxikář na volné noze s jedním autem zaplatí roční stání, tak se může téměř jistě spolehnout na to, že až nabere klienta a odjede, na jeho místo okamžitě najede někdo jiný. Může to řešit tím, že zavolá strážníky, ale trvá dlouho než přijedou. Proto jsou malí taxikáři znevýhodnění. U větších firem si jednotlivá auta svá místa vzájemně hlídají,“ podotkl Štefek.

Jednatel společnosti Taxi Impuls Luděk Hrdlička vidí řešení složité situace ve zřízení jakýchsi zastávek pro taxíky. „Takhle už to asi dva roky funguje v Praze. Mají několik zastávek, kde je vždy jméno firmy, její ceník. Taxíky zapojené do tohoto systému jsou všechny žluté a pomáhají tak lidem zorientovat se v nabídce,“ řekl Hrdlička.

Taxíky tam navíc mohou jezdit pruhy vyhrazenými pro městskou hromadnou dopravu. „Vzhledem k věčným rekonstrukcím a opravám by nám to moc pomohlo. Snažili jsme se nápad prosadit i v Brně, ale marně,“ povzdechl si Hrdlička.

Novinka drah

Vzít věci do vlastních rukou se pokusily i České dráhy, které chtějí na hlavním vlakovém nádraží v Brně začít provozovat vlastní taxislužbu. Vypsaly proto výběrové řízení. Kromě platby přímo v autě bude mít cestující možnost koupit si jízdenku na taxík v nádražní pokladně. Tím si zaručí, že taxi počká i na zpožděný vlak.

Podmínky pro taxíky budou přísné. „Klademe vysoké nároky mimo jiné na čistotu aut zvenku i uvnitř,“ uvedl Petr Moravec z Českých drah, který má na starosti silniční dopravu.

Řídit ve dne bych neuměl, říká brněnský taxikář

Brno /ROZHOVOR/ - Noční Brno zná jako málokdo. Vozí lidi z divadla, turisty i opilce z hospod. Ve dne se ale řídit bojí. „Někdy se divím, jak to kolegové v tom provozu zvládnou,“ říká brněnský taxikář Aleš Burian, který řídí už třináct let.


Jak vám komplikují práci rozkopané ulice Brna?
Docela dost. Já naštěstí jezdím jen v noci, takže to není tak hrozné, provoz je mnohem menší. Vadí mi hlavně rekonstrukce Joštovy ulice, protože nám tam za chvíli zmizí naše stání a kde budeme potom, to netuším.

Nebojíte se řídit v noci?
Nebojím. Vybral jsem si to dobrovolně, kvůli kamarádům, kteří také jezdili v noci. Vyhovuje mi, že jsem svým vlastním pánem. Ve dne bych v Brně navíc řídit neuměl. Někdy se popravdě i divím, jak to kolegové v tom provozu zvládnou.

Jaké zákazníky nejčastěji vozíte? Nabízí se odpověď, že opilce, kteří nechtějí jet nočním autobusem…
To předpokládá asi každý, ale kupodivu opilci nejsou drtivá většina. Je jich samozřejmě víc než ostatních, ale vozím i lidi, kteří se vracejí z divadla, turisty a podobně.

A když už jsou zákazníci opilí, míváte s nimi problémy?
Žádný vyloženě velký problém jsem ještě naštěstí neměl. Občas jsou agresivní, ale už jsem se naučil, že nemá cenu po nich startovat. Spíš se to snažím umluvit, a většinou se to daří.

Mluvení je u taxikářů stejně jako třeba u barmanů považováno za normální. Povídáte si s lidmi často?
Záleží to na nich. Někdy nasednou a mlčí, protože se bavit nechtějí. A někdy se rozpovídají a pak si třeba ještě rádi připlatí za to, že stojíme u nich před domem a čtvrt hodiny se bavíme.

Pevné ceny si vymínili taxikáři

Brno - Třicet korun a dost. To je sazba za kilometr jízdy, kterou nesmí brněnští taxikáři překročit. Jinak jim hrozí pokuty. Většina z nich je s nastavenou cenou spokojená, i když se rok od roku zvedá. Ovlivňuje ji totiž cena benzínu.

Sazby za kilometr reguluje brněnský magistrát. „Myslím si, že třicet korun je rozumná cena. I jinde ve světě vždy odpovídá cenám benzínu. Takže je jasné, že za poslední roky se musela zvednout, ale vždy to bylo v mezích přijatelných pro taxikáře i zákazníky,“ podotkl jednatel společnosti Taxi Impuls Luděk Hrdlička.

Jen jednou za posledních dvacet let, v roce 1996, magistrát regulované taxy zrušil. Vydrželo to rok. Pak se sami taxikáři přihlásili, že je chtějí zpět. „Bylo to šílené, ve městě okamžitě vznikla džungle. Někteří lidé jsou naprosto nesoudní a účtovali si tak nehorázné ceny, že nám ostatním dělali jen špatné jméno a škodili pochopitelně i sami sobě,“ řekl Hrdlička.

I teď někteří taxikáři chtějí vydělat víc, než jim magistrát dovolí, a taxy překračují. Proto je pravidelně kontroluje Česká obchodní inspekce. „Když srovnáme Brno s ostatními městy, tak je mírně pod průměrem. To znamená, že brněnští taxikáři podvádí častěji,“ uvedl mluvčí inspekce Tomáš Vozáb.

Autor: Markéta Forró

Zlepšily se v posledních letech služby taxikářů?

ANO

28 %

NE

72 %

Hlasovalo: 25

Anketa byla ukončena

2.3.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.

Změří si tlak, poslechnou tlukot srdce. Lidé se naučí poznat infarkt od selhání

Francis Koné.

Útočník Koné ze Zbrojovky získal cenu fair play FIFA

JAMU povede Petr Oslzlý. Nově zvolený rektor působil i jako poradce Havla

Brno – Novým rektorem brněnské Janáčkovy akademie múzických umění se stane profesor divadelní fakulty Petr Oslzlý. V pondělí jej zvolili v prvním kole tajného hlasování členové akademického senátu.

AKTUALIZOVÁNO

S autem skončil v tramvajovém kolejišti. Řídil pravděpodobně pod vlivem drog

Brno /FOTOGALERIE/ – K neobvyklému vozidlu v kolejišti museli vyjíždět krátce před půlnocí v noci na pondělí brněnští hasiči. V Žabovřeské ulici pomáhali řidiči, který po nehodě skončil i s autem na tramvajové trati.

Tabla prvňáčků: představíme ZŠ v Brně-Žebětíně, Rajhradu, Měníně a Ivančicích

Jižní Morava – Spolu se začátkem nového školního roku odstartoval ojedinělý projekt Deníku, který má ambice stát se stejně oblíbeným a úspěšným, jako jsou například Miminka – pravidelné série fotografií novorozeňat z českých porodnic. Seriál s fotkami prvňáčků najdete vždy ve středečním tištěném vydání Deníku Rovnost.

DOTYK.CZ

Internet se baví: Babiš líbá a Benda je stejnou jistotou jako smrt a daně

/ GALERIE, VIDEO / Tvůrci internetových memů nespí a povolební situaci v Česku pochopitelně nenechali bez povšimnutí. Pozornost si získaly zejména čtyři momenty: vděk Andreje Babiše vyjádřený tvůrci jeho kampaně Marku Prchalovi, prohra Matěje Stropnického v čele Zelených, poměrně vysoký zisk SPD Tomia Okamury - a "nesmrtelný" poslanec Marek Benda.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT