VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Elektrobusy budou historické centrum Brna brázdit až za rok

Brno - Brněnský dopravní podnik odložil nákup tří minielektrobusů pro turistickou linku v centru. Kvůli úředníkům Evropské unie. A plánuje trolejbusy mimo troleje.

19.1.2013 4
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Viktor Liška

Chtěli pročistit vzduch ve městě. A zároveň Brňanům představit technologii budoucnosti. Jenže plán se zdržel. Představitelé brněnského dopravního podniku musejí počkat s nákupem tří menších elektrobusů, o němž začali mluvit už před rokem. Přesto od něj společnost neustupuje.

Tři trolejbusy má zaplatit evropská dotace jako součást projektu Civitas II. A v tom spočívá problém. „Smlouvu o projektu jsme kvůli zdržení ze strany unie podepsali až loni v prosinci. Takže začneme o jednotlivých částech teprve jednat. Předpokládáme, že nákup elektrobusů přesuneme až na začátek roku 2014," zdůvodnila průtahy mluvčí podniku Linda Škrancová.

Vedoucí odboru dopravy brněnského magistrátu Vladimír Bielko však odmítá, že se tím město odklání od ekologické dopravy. „Naopak, hledáme cesty, jak zátěž způsobenou dopravou co nejvíc snížit. Například na rozdíl od některých jiných měst stále podporujeme a rozvíjíme trolejbusové linky," upozornil Bielko.

Brněnský dopravní podnik původně plánoval, že elektrobusy budou zpočátku jezdit po turistické lince v centru města. A právě tam můžou podle šéfa opozičních zelených Martina Andera chybět. „Linka vede až na Špilberk. A také musí projet parkem. Tam je samozřejmě mnohem vhodnější elektrický motor než spalovací," podotkl Ander.

Brňanům se myšlenka k přechodu na elektrobusy líbí. „Některé dny je to v centru města se smogem dost špatné. Každé ulehčení pro ovzduší tak uvítám. Když už lze těžko očekávat, že začnou lidé jezdit elektromobily, může se snažit alespoň vedení města," prohlásil třeba Miroslav Svoboda.

Zastupitel Ander ovšem upozornil, že elektrobusy mohou pomoci životnímu prostředí jen v delším časovém období. „Je dobré je zatím zkoušet a testovat. Dopravní podnik by však musel přejít na elektrické motory u všech tří stovek autobusů. To není v období několika málo let reálné. Naopak okamžitý účinek, který zlepší životní prostředí, může přinést namontování prachových filtrů na autobusy," nastínil Ander.

Vedle elektrobusů se má v Brně díky projektu Civitas II objevit také další zvláštnost. Trolejbusy mimo troleje. Podnik totiž plánuje některé z nich osadit takzvanými superkapacitory.

Jde o zařízení, která umožňují zachytit a uchovat energii uvolňovanou při brzdění. „Trolejbusy díky nim mohou v případě potřeby projet i úsekem bez troleje," řekla mluvčí Škrancová.

Namontování superkapacitorů musí podle ní předcházet důkladné studie. „Teprve až je zpracujeme, bude jasné, na které vozy má smysl je instalovat a u kterých to bude nejvýhodnější," nastínila mluvčí.

Elektrobusy

Brněnský dopravní podnik přišel s nápadem nákupu ekologických elektrobusůna začátku loňského roku po testech zapůjčeného elektrického autobusu. Na zkoušku chtěl v roce 2013 koupittři minibusy s elektromotorem. Jezdit měly na turistických linkách v historickém centru a v parku na Špilberku. Jejich cenu neuvádí, měla vzejít až z výběrového řízení.

Autor: Petr Jeřábek

19.1.2013 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Zbrojovka prohrála s Vítkovicemi.

Jasno bylo už v poločase. Zbrojovka jede z Plzně bez bodu

Miroslav Grebeníček (KSČM).
AKTUALIZOVÁNO

Rozhodla oblíbenost. Kroužky vynesly do sněmovny bývalého hejtmana i primátora

Výstřely, řev fanoušků Komety a sirény. V Brně zazněla nejhlasitější symfonie

Brno /FOTOGALERIE, VIDEO/ - Vstup pouze na vlastní nebezpečí a se špunty v uších. Takové doporučení dostaly stovky lidí, které se v sobotu večer vydaly na brněnské výstaviště. Zazněla tam nejhlasitější skladba světa, Symfonie sirén. Dílo poprvé představil jeho tvůrce Arsenij Avraamov v roce 1922 v ázerbajdžánském Baku.

Pojezný k neúspěchu ve volbách: Lidé se obrátili na populistické strany

Hodonín /ROZHOVOR/ – Po krajských volbách vedl jihomoravské komunisty jako jednička i do sněmovny kyjovský učitel a městský zastupitel Ivo Pojezný. Šestapadesátiletý poslanec ani přes obhajobu mandátu neskrýval zklamání. „Výsledek pod deset procent považuji samozřejmě za neúspěch. Doufal jsem ve třetí místo,“ řekl lídr komunistů, kteří v parlamentu ztratili osmnáct mandátů. Na jižní Moravě pak přišli o polovinu poslanců.

Kominíci na roztrhání. Lidé čekají i měsíce na kontrolu

Jižní Morava – Topná sezona začala letos už v půlce září. Lidé řeší kontroly a čištění komínů na poslední chvíli. Kominíci mají plné kalendáře dlouho dopředu.

Velká poslanecká rošáda: za jižní Moravu zůstane jen devět politiků

Jižní Morava /FOTOGALERIE, VIZITKY POSLANCŮ/ – Jihomoravské poslance čeká velké střídání. Křeslo získá čtrnáct nových politiků z kraje. Dvanáct ze stávajících poslanců za jižní Moravu končí ve sněmovně úplně, devět zůstává.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení