VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Elektrokola přestávají být vzácnost. Podle odborníků prospívají důchodcům

Jižní Morava – Stojí desítky tisíc, v ulicích a na cyklostezkách jich přibývá a velkou část klientely tvoří důchodci. Elektrokola se mezi Jihomoravany zabydlují stále více. „Často si je kupují manželky vášnivých cyklistů, aby svým mužům při vyjížďkách stačily,“ podotkl Tomáš Parm z brněnské prodejny elektrokol Giant Store. Jeho slova potvrzují i další brněnští prodejci.

12.8.2017 4
SDÍLEJ:

Elektrokolo.Foto: Deník / Heloňa Stanislav

Zákazníky podle nich neodrazují ani ceny, které se obvykle pohybují kolem pětadvaceti tisíc korun. Vynahrazuje je méně namáhavá jízda. „Vždy je ale potřeba šlapat. Kolo nepojede samo,“ upozornil Martin Fabiánek z prodejny Elektrosport.

Podle Sylvy Hřebíčkové z Fakulty sportovních studií Masarykovy univerzity mají elektrokola dobrý vliv na duševní zdraví především důchodců. „Mohou se díky nim dostat na místa, kde byli před třiceti lety a kvůli slabé kondici nečekali, že by je znovu spatřili,“ uvedla jednu z výhod Hřebíčková. Domnívá se také, že elektrokola mohou ke sportu přitáhnout i lidi, kteří by si jinak na sportování netroufli.

Zájem o elektrokola pozoruje i majitel prodejny kol v Rousínově na Vyškovsku Richard Frank. „Lidé zjistili, že není ostuda na nich jezdit. Navíc vědí, že se tolik nenadřou a nezpotí. Troufl bych si říct, že když někdo vyrazí za nějakým turistickým cílem, z poloviny budou všude stát elektrokola,“ tipl Frank.

Naopak na Blanensku elektrokola příliš fanoušků nemají. Alespoň podle údajů z půjčoven. V nejbližším okolí se nachází pouze jediná v Ostrově u Macochy. Dříve fungovala i půjčovna eBikeRent v Blansku. „Pro velice malý zájem jsme museli půjčovnu zavřít,“ řekl bývalý majitel Josef Rybář.

S podobnými obtížemi se vyrovnává i půjčovna koloběžek ve Vilémovicích. Zatímco klasické koloběžky jdou na dračku, dva měsíce nabízené elektrokoloběžky z nabídky postupně vyřadili. „Na další sezonu bychom do nich ale zase rádi investovali. Je třeba hlavně zajistit lepší reklamu,“ komentoval provozovatel půjčovny Martin Heinl.

Příliš velkou zálibu v elektrokolech nemá třeba Romana Veselá. „Jsem vášnivá cyklistka, ale jezdit s motorem není to pravé. Kolo je také těžší. Chápu ale, že to může být dobrá náhrada třeba pro cesty po městě,“ uvažovala žena.

Drahá kola se stávají i cílem zlodějů. Svědčí o tom nedávný případ z Hodonínska. V červenci neznámý pachatel ukradl zamčené elektrokolo na cyklostezce z Dubňan do Svatobořic. „Zloděj zámek násilím odstranil a kolo si odnesl. Škoda se pohybuje kolem desíti tisíc korun,“ informovala policejní mluvčí Kamila Haraštová.

MICHAL RAPCO

ZPRAVODAJOVÉ DENÍKU

Lidí na sdílených kolech přibylo. Zatím jen v Brně

Brno – Centrum města už Brňané v poslední době běžně projíždějí i na půjčeném kole. Na jejich zájem o sdílení kol reagují společnosti, které je nabízejí. Ve městě už půjčují kola dvě společnosti, třetí se k nim přidá po prázdninách.

Brňané půjčená kola využívají stále více. „Za minulý rok jsme zaznamenali přes patnáct tisíc výpůjček,“ sdělil Stanislav Čaban ze společnosti Rekola.

Od letošního června se k firmě přidala společnost Velonet s červenými koly. „Výpůjčky našich kol se pohybují v řádu tisíců,“ uvedl Jakub Mrózek z firmy.

Na Rekole se lidé projedou v zóně od hlavního vlakového nádraží k Technologickému parku, od Kraví hory po Černá Pole.

Velonet půjčuje kola na menší ploše a lidé je musí vrátit do speciálních stojanů. Pokud se ale přemístí během patnácti minut, jízdu mají zdarma.

Obě společnosti mají po centru rozmístěných padesát kol. Další bicykly přidá firma Futupilot po prázdninách. „Objednali jsme sto padesát kol,“ sdělil Daniel Kojnok ze společnosti.

Obyvatelé ostatních jihomoravských měst se na sdílených kolech zatím neprojedou. „Břeclav je cyklisticky lákavá oblast. Lidé mají většinou vlastní kola. K půjčování stačí ta v informačním centru,“ uvedl mluvčí města Jiří Holobrádek.

O sdílení bicyklů přitom lidé zájem mají. „Určitě bych si kolo rád půjčil, třeba při přesunu z nádraží do centra,“ řekl Josef Drozd z Blanska. Radní města o sdílení kol ale neuvažují, stejně jako představitelé Vyškova.

ELIŠKA KOUKALOVÁ

Autor: Michal Rapco, Redakce

12.8.2017 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:
Ilustrační foto

Dálnici D2 zablokovala hromadná nehoda. Místo řidiči objížděli přes benzínku

Doktorand na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity Martin Kotačka.
1

Zkoumá příbuznost moravských příjmení. Historie mě bavila odmala, říká doktorand

Mají se stavět mešity? Kandidáti odpovídali na 30 otázek ANO/NE, podívejte se

/VIDEO/ Víte, kdo má zbrojní průkaz, kdo podporuje stavbu mešit v Česku nebo který uchazeč o Hrad chce přijmout euro? Celkem na 30 otázek odpovídali prezidentští kandidáti Jiří Drahoš, Marek Hilšer, Michal Horáček, Vratislav Kulhánek, Jiří Hynek a Mirek Topolánek při cestě prezidentským vlakem. Prohlédněte si galerii, jak se vyjádřili k jednotlivým tématům.

Úkol Komety proti plzeňským hokejistům: střílet z produktivních prostor

Brno – Série tří proher a k tomu utkání na ledě lídra tabulky. Prognózy před úterním utkáním hokejistů brněnské Komety na ledě vedoucí Plzně ve 24. kole extraligy, které startuje v půl šesté večer, nejsou příznivé. „V úvodu pomalu průměr pět branek na zápas, teď se to stlačilo dolů,“ říká legendární bek Komety Jaromír Meixner.

Hrála v zápasech lépe než na tréninku, vzpomíná bývalý trenér Novotné

Brno – Hned si vybavil, jak ho mrzelo, když na žákovském mistrovství Evropy vypadla Jana Novotná v prvním kole. Talentované brněnské tenistce její kouč Miroslav Štencl věřil nejméně na semifinále. „Byl jsem strašně zklamaný, prohrála 9:11 ve třetím setu s pozdější vítězkou turnaje. Její soupeřka se jmenovala Steffi Grafová,“ připomněl trenér tehdy neznámou německou dívku, která se stala dlouholetou rivalkou Novotné.

Porouchaná lokomotiva zastavila vlaky mezi Židenicemi a Adamovem

Brněnsko, Blanensko – Trpělivost a pevné nervy si museli připravit lidé cestující v pondělí z brněnských Židenic směrem na Adamov. Kvůli poruše lokomotivy jednoho z vlaků se ostatní spoje na frekventované trati zpozdily až o čtyřicet minut. Některé spoje dispečeři zrušili úplně.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT