Prázdná nádrž automobilu už někdy vyděsila téměř každého motoristu. Zatímco pro auto se spalovacím motorem stačí zajít s kanystrem na nejbližší čerpací stanici, řidičům elektromobilů zbude pouze nabíjecí kabel v ruce a v hlavě otázka: Kam s ním?

Síť oficiálních dobíjecích stanic se obvykle koncentruje kolem hlavních silničních tahů, dálnic a ve velkých městech. Kromě nich je však možné si auto dobít i u řady lidí v domácnostech.

Zkušenost s tím má například Jakub Hruška, který dříve pracoval ve firmě zabývající se sdílením elektromobilů. „Jednou mi volala klientka, že už její auto nechce dál jet. Podíval jsem se na mapu a viděl, že nedaleko od ní je domácí nabíječka. Přijel jsem za ní s náhradním vozem a s jejím vybitým, které ještě zvládlo kousek jet, dorazil k nabíječce,“ popsal zkušenost Hruška.

Z mapy, jakou provozuje například portál Evmapy.cz, se dozvěděl nejen, kde je domácí nabíječka, ale také kontakt na majitele. „Stačilo jen zavolat, zda můžu přijet. Ještě se mi majitel omlouval, že není doma, jinak by mě prý pozval na čaj,“ doplnil Hruška.

Jedním z takových domácích poskytovatelů nabití auta je například Martin Kočka z Letovic na Blanensku. „Já mám pouze jednu zásuvku. Není to klasická nabíječka. Navštíví mě maximálně deset lidí ročně. Ještě nenastala doba elektroaut. Problémem je stále jejich cena. Je nesmyslně vysoká. Přitom k tomu není žádný důvod. Na tom autě není nic drahého. Je tam daleko méně komponentů než v klasických autech se spalovacím motorem,“ vysvětlil Kočka.

Pro zvětšení klikněte.

Dobíjecí místa v domácnostech, ať už nabíječku, nebo alespoň elektrickou zásuvku, nabízí v kraji šestnáct lidí. Dalších devětadvacet míst provozují instituce, firmy nebo energetické skupiny. Například ČEZ má v kraji šest stanic. „Nejvytíženější je ta v brněnské Černovické ulici, kde za loňský rok odebraly elektromobily necelých osmatřicet tisíc kilowatthodin elektřiny,“ uvedl mluvčí skupiny Martin Schreier.

Třeba model S od Tesly má v základní výbavě baterii o kapacitě sedmdesát kilowatthodin, odběr elektřiny v Černovické ulici tak odpovídá zhruba 542 nabitím.

Podporu elektromobilitě poskytuje ministerstvo dopravy. „Nabízíme dotační program, ve kterém je 850 milionů korun pro výstavbu dobíjecích stanic. Za tyto peníze předpokládáme stavbu pěti stovek rychlonabíjecích a osmi stovek běžných dobíjecích stanic,“ uvedla Lenka Rezková z tiskového odboru.

Z elektřiny do aut se také neplatí spotřební daň. „Připravili jsme i novelu zákona, podle které by elektromobily nepotřebovaly dálniční známku,“ doplnila Rezková.

Na jižní Moravě je podle ministerských statistik k letošnímu únoru registrováno 439 aut na elektřinu. Podle zakladatele Asociace elektromobilového průmyslu Jaromíra Marušince jich každý rok přibývá zhruba o polovinu. „Automobilky se na ně čím dál více zaměřují. Zlepšuje se i situace s nabíjecími stanicemi, už to není takové dobrodružství jako kdysi,“ okomentoval Marušinec, který elektromobil vlastní už třináct let.

V brzké době navíc očekává průlom v oblasti baterií. „Vysoké učení technické si patentovalo technologii lithium-sirných baterií. Při stejné hmotnosti jako ty současné by umožnily dojezd automobilů až dva tisíce kilometrů,“ upozornil Marušinec, který na brněnské technice působí.

Průlom se očekává i v počtech nabíjecích stanic. Třeba ČEZ chce zahustit svou síť tak, aby byly padesát až šedesát kilometrů od sebe. „Chystáme nové stanice například ve směru na Břeclav a Mikulov,“ doplnil mluvčí Schreier.

Za kilometr platili padesát haléřů

Testovali malé auto na elektrický pohon, nyní využívají elektroskútr. Představitelé Hrušovan nad Jevišovkou tvrdí, že elektrovozítka u nich mají určitě budoucnost. „Malé auto pro dva pasažéry jsme zkoušeli asi dva měsíce. Pořizovací cena takového stroje je ale ještě poměrně vysoká, takže jeho nákup jsme zatím odložili,“ říká starosta Hrušovan nad Jevišovkou Miroslav Miloš.

S elektroautem denně jezdili hrušovanští úředníci po silnicích v okolí města. „Najezdili jsme maximálně sto šedesát kilometrů za den, na které jedno nabití baterií postačilo. Také jsme v pohodě dojeli bez dobíjení do Brna a zpátky,“ popisuje Miloš. Ujišťuje, že zkušenosti s provozem auta měli jen dobré.

Jeden kilometr provozu vyšel podle starosty asi na padesát haléřů. „Dobíjeli jsme u nás na úřadě v garáži. Firma, která nám auto zapůjčila, poskytla také speciál-ní zásuvku pro dobíjení. Kabel se speciální koncovkou jsme zapojili do běžné zásuvky na 230 třicet voltů. Jen trochu déle trvalo dobíjení, kolem osmi hodin. Když dobíjíme u dobíjecí stanice, trvá to asi jen dvě a půl hodiny,“ přibližuje starosta Hrušovan nad Jevišovkou.

Úsporný a ekologický provoz přiměl vedení města koupit alespoň elektrický skútr. „Používáme jej například pro rozvoz pošty. V budoucnu bychom ale rádi pořídili i elektroauto,“ dodává starosta Miloš.

Dobít auto trvá méně než hodinu

Podobně jako musejí řidiči aut se spalovacími motory tankovat palivo, dobíjejí majitelé elektromobilů akumulátory. Mohou to udělat na cestách u veřejné nabíjecí stanice, které mají různé provozovatele, nebo doma.

Nejrychlejší veřejné nabíjecí stanice akumulátory elektromobilu plně dobijí za méně než hodinu. „Nedají se však instalovat všude, protože potřebují silný elektrický výkon,“ upozornila Božena Herodesová z energetické společnosti E.ON.

Dobíjení elektromobilů nabízí na cestách i nadšenci a podnikatelé. Třeba Josef Babík na Hodonínsku. „Nabíjecí stanici nemám. V případě potřeby ale nabízím dobíjení ze zásuvky u domu. Vlastním elektroskútr a jsem s ním velice spokojený,“ uvedl.

V Adamově na Blanensku dobije zájemcům ve své dílně akumulátory elektrického vozidla Stanislav Červinka. „Sám elektromobil nemám. V Adamově nejsou rozšířené. Moc řidičů si u mě zatím baterie nedobíjelo,“ sdělil.

Doma lidé mohou dobíjet akumulátory elektromobilů více způsoby. S domácí stanicí trvá plné nabití řádově hodiny. Další možnost je nabíjet vůz přímo ze zásuvky. „Tento způsob je nejpomalejší,“ upozornila Božena Herodesová z energetické společnosti E.ON. Ze zásuvky lze podle ní nabíjet elektromobil třeba přes noc.

E.ON spravuje na jihu Moravy rozvodnou síť. Podle Herodesové pro ni nejsou stanice nebezpečím. „Nezpůsobují problémy, pokud je blízko trafostanice s dostatečným výkonem,“ podotkla.

Domácí nabíjecí stanici si lidé mohou pořídit za zhruba pětatřicet tisíc korun. „S instalací pomáhají kvalifikovaní elektrikáři. Je potřeba vybrat vhodné místo s přístupem silové elektřiny,“ řekl ředitel firmy Smart-EV, která stanice prodává, Patrik Pavel.

Při pořízení dobíjecího zařízení lidé často ani nemusejí upravovat elektrické obvody v domě. „Stačí, pokud mají kvalitní elektroinstalaci a dostatečný příkon,“ dodal Pavel.