Tisíce návštěvníků, rychlá trať, medaile a olivové věnce na krku vítězů. To vše zažily Bučovice na Vyškovsku naposled před třiadvaceti lety, kdy tam utichly motory sajdkár. Patnáct let byla trať v Hájku známá po celém Československu. Populární závody v sajdkárkrosu představuje další díl seriálu Deníku Rovnost Letní retro.

DESÁTÝ DÍL SERIÁLU LETNÍ RETRO, VĚNOVANÝ PŘÍVOZU PŘES VRANOVSKOU PŘEHRADU NA ZNOJEMSKU, ČTĚTE VE STŘEDEČNÍM (12. ZÁŘÍ) VYDÁNÍ JIHOMORAVSKÝCH DENÍKŮ ROVNOST.

Na zajímavé momenty bučovických závodů dnes milovníci vůně benzinu a zabahněných strojů vzpomínají s nostalgií v hlase. „Sajdkárkros měl v Bučovicích bohatou tradici. Chodil jsem na závody už jako kluk. Nevynechal jsem snad jediný, byl jsem denně i na trénincích. Dětský pokojík jsem si polepil plakáty strojů," zavzpomínal Jan Křetínský.

Na Prvního máje

Jezdci v Hájku poprvé změřili síly v roce 1974. „Za Bučovice nastupovalo šest posádek. Závody se jezdily většinou 1. května. Byly to krásné časy. Trať byla rychlá a hodně technická. Díky přehlednosti byla výborná i pro diváky. Kamkoli si stoupli, téměř vše viděli. Fanoušci byli do závodů neuvěřitelně zapálení," připomněl jeden ze závodníků Radek Konečný, který se sajdkárami skončil v roce 1990.

Sedmnáct let nejezdil. „Teď už zas objíždím republikový seriál. Ale deset tisíc lidí, kteří chodili na závody v Hájku, už dnes na žádnou soutěž nepřijde," poznamenal k návštěvnosti závodů Konečný.

close Bučovická trať byla proslavená v Československu i za hranicemi. Jezdili tam vynikající závodníci ze socialistických i západních zemí. Těšil je obrovský zájem diváků. zoom_in

Bučovické posádky Horáček Hanák, Konečný Šustr nebo třeba bratři Haluzovi tehdy atakovali medailové pozice. „Vesměs to byli závodníci z Bučovic a blízkého okolí. Na trati v Hájku se jezdilo o body do šampionátu, několikrát se tam konalo i mezinárodní mistrovství," připomněl přítomnost nejlepších světových jezdců v Bučovicích Křetínský.

Pamětníci i současní jezdci se shodují, že sajdkárkros je nesmírně náročný sport. „A to nejen pro řidiče, ale i pro spolujezdce, kterému se v branži říká slangově mitfára. Řidiči pomáhá hlavně v zatáčkách udržet balanc," přiblížil motoristickou disciplínu Konečný.

Pro rozhýbání nebo nacvičení spolupráce mezi řidičem a spolujezdcem využívají současní sajdkárkrosaři kratší trať v místní části Bučovic Černčín.

close Bučovická trať byla proslavená v Československu i za hranicemi. Jezdili tam vynikající závodníci ze socialistických i západních zemí. Těšil je obrovský zájem diváků. zoom_in Slavné časy

Mezi pořadatele závodů sajdkár patřil současný předseda Autoklubu Bučovice Josef Brychta. „Byl jsem tehdy v realizačním týmu. Byly to pro Bučovice slavné časy. Na jednom stadionu se závodilo, druhý sloužil k technickému zázemí týmů. Měli tam místo pro porady, byly tam i sprchy," uvedl Brychta. Bučovická trať v Hájku byla podle něj jedna z nejlepších v republice.

Bučovické motoristické soutěži se stal osudným rozpad pořádající organizace Svazarmu, tedy Svazu pro spolupráci s armádou po sametové revoluci. „Konec závodů sajdkár mrzel snad každého. Poslední se jel v roce 1989. Pak se ještě v Bučovicích jistou dobu jezdil superkros," připomněl Křetínský.

Autoklub pak pronajatý areál vrátil městu, které v Hájku v posledním desetiletí postavilo sportovní areál s koupalištěm.