VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Evropská unie podpořila i sporné stavby

Brno - Téměř sedmdesát miliard korun. Tolik mají stát nejdůležitější silnice, nové železniční tratě a nádraží, které chce jižní Morava do roku 2013 začít stavět. A Evropská unie vzkazuje: vaše projekty jsou důležité a dáme na ně peníze. Musíte ale každý zvlášť obhájit.

11.12.2007
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Antonín Hříbal

Nejvíce se bude v příštích šesti letech investovat do stavby železnic. „Chceme začít stavět nejen železniční uzel v Brně, ale i v Břeclavi. Zmodernizujeme také trať z Přerova do Brna. Rychleji budou vlaky jezdit také z Brna do Jihlavy a ze Znojma do Okříšek,“ vyjmenovala důležité stavby Anna Kodysová ze státního podniku Správa železniční dopravní cesty. Ten chce na jižní Moravu investovat víc než pětačtyřicet miliard korun. Silnice by přitom měly stát asi polovinu: čtyřiadvacet miliard.

Zatímco teprve před několika měsíci stát utnul diskuze o poloze brněnského nádraží, v Břeclavi už dělníci začali pracovat na stavbě nového nástupiště a modernizaci současné budovy. „Chystáme také přesun autobusového nádraží vedle vlakového,“ popsal starosta Břeclavi Dymo Piškula. Nový uzel bude stát více než dvě a půl miliardy korun.

Rychleji na Přerov
Téměř dvacet miliard bude stát modernizace tratě Brno – Přerov. „Zvýšíme maximální povolenou rychlost na sto šedesát kilometrů v hodině a trať také zdvoukolejníme,“ uvedl technický náměstek olomouckého pracoviště Správy železniční dopravní cesty Miroslav Bocák.

Na Vyškovsku, kudy mají rychlíky projíždět, ale nejsou nadšeni z varianty, že by koleje vedly přes průmyslovou zónu Sochorova. „Měli bychom spoustu problémů, kdyby vyhrála právě tato trasa,“ uvedl starosta Vyškova Petr Hájek.

Evropská unie podpořila i kontroverzní stavby rychlostních silnic z Pohořelic do Mikulova a z Uherského Hradiště do Hodonína. Obě trasy totiž kritizují ochranáři přírody. Kvůli tomu, že vedou přes chráněná území. „Stavbu po současné trase do Vídně přes Mikulov prosazují kraj i ministerstvo. Se záměrem ale nesouhlasí řada obcí,“ řekla Barbara Homolová z Ekologického právního servisu. Myslí si, že přijatelnější je trasa přes Břeclav.

Krajský radní pro dopravu Jaroslav Pospíšil ale nemíní o cestě přes Mikulov diskutovat. „Žádná jiná varianta není. Musíme začít. Rakušané už kopli do země. Přece je teď nemůžeme přesvědčovat o tom, že mají vést cestu jiným směrem,“ řekl. Stavba cesty z Pohořelic k rakouské hranici má stát víc než devět miliard korun.

Děti Země protestují
Podobně je na tom silnice R55 z Uherského Hradiště do Hodonína. Přetížená silnice tam teď vede přes řadu měst a vesnic. „Když jdu nakupovat, plánuji si cestu tak, abych musela co nejméně přecházet přes hlavní tah. Někdy čekám několik minut, než se mi podaří přejít,“ postěžovala si například Jindřiška Malá z Veselí nad Moravou.

Proti plánované stavbě ale protestuje organizace Děti Země. „Myslíme si, že ministerstvo životního prostředí neposoudilo dostatečně alternativní řešení vedení silnice mimo ptačí oblast u Veselí nad Moravou,“ upozornil Miroslav Patrik z Dětí Země.

Evropská unie chce podpořit i rozšíření dálnice D1 z Kývalky na Černovickou terasu. „Kdo jel někdy z Brna ven, tak ví, že je nezbytné rozšířit dálnici na šest pruhů,“ řekl radní Pospíšil.

I přesto, že Jihomoravský kraj podporuje stavbu všech projektů, nepovažuje za nejdůležitější investovat dvě a půl miliardy do elektrifikace tratě Znojmo–Okříšky. „Pro nás to není zase tak důležitý projekt. Chápeme ale, že kraj Vysočina hodně získá,“ dodal Pospíšil.


11.12.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Matěj Hollan.
2

Debata politických rivalů táhne. Kapacitu sálu zaplnily rezervace

Příprava nových obchodů před bohunickou nemocnicí.
1 8

Pro milion pacientů otevřou před nemocnicí nové obchody. Bez smažených jídel

Hromadné nehody a dlouhé kolony. Řidiče potrápily namrzlé silnice

Jižní Morava - Drobné srážky, pomačkané plechy, ale i hromadné nehody komplikující hustou pondělní ranní dopravu. Auta se srazila v Brně v Hradecké ulici ve směru od města na Svitavy i ve směru do centra. U Černé Hory na Blanensku se srazila čtyři osobní a jedno nákladní auto. Policisté tak musí odklánět dopravu na Blansko, ve směru od Brna začíná objížďka už u Lipůvky. Řidiči tam proto musí počítat s dlouhými kolonami.

ONLINE ROZHOVOR: Ptejte se ředitele Českého rozhlasu Brno Jaromíra Ostrého

Jižní Morava – Před čtyřmi lety se vrátil do Brna z pozice šéfredaktora Dvojky Českého rozhlasu. Jako ředitel Českého rozhlasu Brno má za sebou čtyři roky bez přestávky a teď právě pracuje na rozdělení brněnského a zlínského studia.

Otevře největší retro muzeum v republice. Sběratelem se stal při zařizování bytu

Brno - Přes deset tisíc předmětů z padesátých až osmdesátých let si lidé prohlédnou od dubna příštího roku v brněnském obchodním centru Futurum. Jedenatřicetiletý Radim Blaško tam chce otevřít jedno z největších retro muzeí tohoto druhu v České republice.

AKTUALIZOVÁNO

Kometa padla 3:4. Body jí sebral 5 minut před koncem její bývalý útočník Kvapil

Brno – Nejhorší možný scénář pro Kometu, nejlepší pro Marka Kvapila. Ještě v dubnu s brněnským týmem slavil s pohárem pro vítěze extraligy, o sedm měsíců později zařídil bývalým spoluhráčům jejich třetí porážku v řadě. Kometa padla v Liberci ve 23. kole soutěže 3:4. „Bylo to super. Ve finále je ale jedno, jestli šlo o gól proti Kometě nebo komukoliv jinému, podstatné jsou tři body,“ těšilo dvaatřicetiletého útočníka.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT