Podle odborníka Karla Komínka z Institutu politického marketingu si ale Hollan často neuvědomuje, že již není pouhým aktivistou. „Politik v podstatě nemá nárok na soukromé aktivity a všechny jeho akce a výroky jsou veřejností de facto vnímány jako akce a výroky politika. Hollanovi jeho fanoušci díky dlouhodobě budované značce a autentické politické práci jsou schopni tolerovat věci, které by u jiných politiků nebyly přípustné," řekl.

Hollan si přitom důležitost nových médií uvědomuje. „Facebook je výborný komunikační kanál. Vždy jsem ho měl ale z pracovních důvodů, a to ještě před vstupem do politiky," uvedl náměstek.

Za náměstkem brněnského primátora ale nezaostávají ani další jihomoravští politici. Podobně kontroverzně podle Komínka působí i komunikace hodonínského senátora Zdeňka Škromacha. „Často sdílí velmi svérázné příspěvky, podobně jako u Hollana se často příspěvky podobají zápiskům do deníčku. U jeho vrstevníků by to většinou nefungovalo, Škromach však na Facebooku boduje. Je totiž v prvé řadě o lidech a právě lidského faktoru promítá do svých příspěvků Škromach skutečně hodně a působí u toho věrohodně," zhodnotil odborník.

Jako deník využívá svůj facebookový profil také jihomoravský hejtman Michal Hašek. „Beru ho tak trochu jako hejtmanský on-line deník. Snažím se o aktuální příspěvky a také osobní diskuzi. Facebook je pro mě jednou z důležitých zpětných vazeb," připustil.

Většina politiků se o své profily na sociálních sítích stará sama. Někteří je však svěří do rukou profesionálům. Pomáhají například představitelům hnutí ANO. „Hnutí má už od začátku sociální sítě ve své DNA, takže samozřejmě existují, a všem kandidátům poskytujeme podporu v rozsahu, jaký si řeknou, a to doslova. A strašně nás to baví a naplňuje, že můžeme něco předat a že můžeme pomoct," komentoval Marek Prchl, jež patří mezi odborníky, kteří se o profily politiků na sociálních sítích starají.

Odborná rada je tak vidět například na facebookových stránkách brněnského primátora Petra Vokřála. „Sdělení týkající se politiky střídá s osobními fotkami, kde působí autenticky, což rozhodně není u politiků pravidlem. To mu pomáhá utvářet dojem obyčejného člověka, navíc brněnského patriota, a to samozřejmě velmi dobře rezonuje u cílové skupiny," vysvětlil Komínek. Plusové body by podle něj primátor získal, kdyby s lidmi debatoval v diskuzích pod svými příspěvky. To Komínek ocenil u náměstka primátora Martin Andera.

Jiné sociální sítě, jako je například Twitter, jihomoravští politici zatím příliš nevyužívají. „Twitter většinou využívají významnější politici a strany. Nabízí spíše potenciál oslovit novináře, kteří se na Twitteru často vyskytují, než přímo zasáhnout do kampaně. Na úrovni komunální politiky není používání Twitteru úplně běžné. Vzhledem k jeho omezenému potenciálu nepředpokládám, že by se před blížícími se krajskými volbami měl udát nějaký významný boom v jeho využívání," zhodnotil Komínek.

Facebook politikůČíslo vyjadřuje počet uživatelů Facebooku, kteří sledují stránku politika
Petr Vokřál (primátor) 4138
Petr Hladík (1. náměstek primátora) 589
Matěj Hollan (náměstek primátora) 7693
Richard Mrázek (náměstek primátora) 1439
Martin Ander (náměstek primátora) 1038