Pár minut po desáté se sjíždějí další a další lidé. Hlouček převážně mužů ale i několika žen se silničními koly tak už budí takovou pozornost, že se u něj zastavují i mladíci a dívky v lidových krojích. Ti s kolaři v tu dobu na náměstí soupeří o pozornost, protože ve stejnou dobu se tam koná i pouliční program dvanáctého ročníku Mezinárodního folklorního festivalu Brno.

Cyklisté, kterých se mezitím shromáždilo asi třicet, se mezi sebou baví a porovnávají si svá historická jízdní kola. Najde se mezi nimi i pár s moderními lehkými silničními koly s grafitových vláken. „Zastavili jsme se tady jen náhodou. Vůbec jsme o této akci nevěděli. Viděli jsme, co se tady děje a zaujalo nás to,“ vysvětluje Stanislav Novotný. I když nejezdí zrovna na Favoritovi, nápad i celou akci hodnotí kladně. Každá akce, na které se sejdou cyklisté, je podle něj dobrá.

Mezi všemi shromážděnými je nejaktivnější a nejagilnější padesátník v originálním favoriťáckém cyklodresu. Většinu shromážděných zná osobně, hlasitě vyvolává, gestikuluje a organizuje společné focení. „Je to šité všechno horkou jehlou. Napadlo mě uspořádat sraz příznivců kol Favorit k šedesátému výročí založení značky. Bohužel mě to napadlo až před třemi týdny a nestihl jsem to už líp zpropagovat a zorganizovat. Je to takový nultý ročník,“ omlouvá se organizátor srazu Bořivoj Nakládal. Pro příští rok prý s přípravami začne dříve, tak aby se ze srazu příznivců kol Favorit stala příjemná tradice.

Dráhový speciál

Nakládal sám na sraz přinesl ukázat několik unikátních kol. Jedním z nich je dráhový speciál Favorit F2 vyvinutý pro družstvo stíhačů na olympiádu v Moskvě v roce 1980. „Vyrobeno jich bylo jen šestnáct kusů. Vzácná je na něm původní ultralehká vidlice svařená z naformovaných plechových plátků. Protože je to nesourodý materiál skoro všechny už popraskaly,“ vypráví o kole sběratel a nadšenec Nakládal.

Další vzácností na vystaveném kousku jsou bílé italské pneumatiky. „Ty jsou vyrobené z hedvábí. Váži asi jen deset deka,“ upozorňuje Nakládal. Dodává, že to jsou tak jedny z nejlehčích galusek, jaké byly kdy vyvinuty.

Mladíci v historických cyklodresech zatím obdivují závodní tandemové kolo z roku 1965, na kterém se v týmu Favorit Brno postupně vystřídali nejúspěšnější českoslovenští jezdci v této disciplíně. Po chvíli se dovolí, sundají ho ze stojanu a jdou ho projet po náměstí. „Je to skoro stejné jako na normálním kole, akorát se hůř brzdí,“ odpovídá jeden z mladíků na otázku, jak se na kole jezdí.

Sám se prý ke kolům favorit dostal tak, že to byla nejdostupnější silniční kola. „Teď už bych ho ale neměnil,“ směje se mladý muž.