První projekt Newborn, v překladu Novorozenec, bude věnován výzkumu a vývoji nových účinných generací vodíkových palivových článků pro letectví. Cílem je vymyslet megawattový letecký pohonný systém napájený vodíkem. Jedinou emisí po spalování se tak nestane nic jiného než čistá pára. Záměr zahrnuje spolupráci mezi osmnácti partnery z deseti evropských zemí.

Z hlediska budoucích letadel je vodík velmi čistým zdrojem energie. Jediným vedlejším produktem letadel poháněných vodíkovými palivy je právě vodní pára, což z vodíku dělá atraktivní palivo pro dekarbonizaci. „Jsme nadšení, že můžeme své zkušenosti uplatnit v regionálních projektech, které přispějí k budoucímu udržitelnému letectví. Uskutečnění těchto projektů posiluje naše investice v Česku a urychluje tempo inovací, které zvýší efektivitu letadel a sníží spotřebu paliva a emise,“ pochvaloval si generální ředitel firmy Honeywell Technology Michal Závišek.

Policisté od pondělního rána zasahují v brněnské Holandské ulici. V jedné z tamních budov vyhrožoval ozbrojený muž. Z objektu evakuovali dvě stě lidí.
Drama a evakuace v Brně: vyhrožoval zbraní, do budovy už se vrátili lidé

Druhý z plánů se bude zabývat vývojem součástek a architektury tepelného managementu pro letadla velikostně odpovídající například Boeingu 737 nebo menším regionálním letounům. Zahrne čtyřiadvacet partnerů z deseti evropských zemí, patří mezi ně třeba univerzity, výzkumná centra, výrobci letadel a zařízení. Projekt posoudí technologie tepelného managementu, aby je porovnal a přizpůsobil architektuře letadel nové generace.

Oba projekty povedou vědci a inženýři sídlící v brněnské pobočce Honeywellu, posílí tak pozici Brna a Jihomoravského kraje coby špiček ve výzkumu a vývoji nejvyspělejších technologií. „Rozsáhlé znalosti společnosti v oblasti leteckého průmyslu a náš jedinečný tým zkušených profesionálů nám umožňují přijmout výzvu, abychom letectví posunuli do nové a udržitelné éry,“ dodal Závišek.

Ilustrační foto.
Tříletý pasažér trolejbusu v Brně znal jen své jméno. Následovalo těžké pátrání

Záměry jsou součástí výzkumného a inovačního programu Evropské unie Clean Aviation, jehož cílem je proměna letectví směrem k udržitelné a klimaticky neutrální budoucnosti. Po první výzvě k předkládání inovativních průkopnických projektů zvolili organizátoři programu dvacítku nápadů, z nichž dva povede právě firma Honeywell se sídlem v Brně. Výše investice do obou projektů je dvě stě milionů eur, v přepočtu tedy bezmála 4,8 miliardy korun.

Nábor výzkumníků do firmy, která je přivítá v Brně, je již v plném proudu. Pokračovat bude po celý letošní rok. „Nabízíme odborníkům jedinečnou příležitost. Technologie, které vyvinou v České republice, přispějí k budoucnosti udržitelného letectví prostřednictvím dekarbonizace a budou mít přímý dopad na letecký průmysl, jak ho známe dnes,“ uvedl Jan Ludvík, který v brněnské společnosti Honeywell Technology Solutions zastává pozici Engineering Director.

Ačkoliv se jedná o poměrně složitý koncept, mezi lidmi má šanci najít oblibu. Brněnský student Patrik Šindelář podotkl, že je v kontextu současné klimatické krize potřeba udělat co nejvíce udržitelných opatření, která by změny klimatu pomohla alespoň zmírnit nebo dokonce zastavit. „Uvědomuju si, jaký problém před sebou máme, takže vítám všechny kroky, kterými se lidé klimatu snaží pomoct,“ sdělil mladík.