Vznik plánu mobility iniciovaly firmy z technologického parku. „Máme rádi nové a neobvyklé věci jako jsou alternativní druhy dopravy. Doufám, že plány nezůstanou jen na papíře a změní se i myšlení lidí. A budeme město jako Barcelona, která jsou plná lidí na kolech a elektrokolech," uvedl Marcel Fejtek ze společnosti Y Soft

Podobně mluvil i finanční ředitel IBM Pavel Dočekal. „Chceme být dobrými sousedy a občany Brna, kterým záleží na tom, jak se zde žije. Můžeme přijmout řadu opatření na zlepšení," řekl Dočekal.

Plán dopravy do technologického parku zpracovala Nadace Partnerství. Posloužil jí k tomu průzkum mezi zaměstnanci parku. „Letošního dotazníkového šetření se zúčastnila více než třetina všech zaměstnanců parku, konkrétně 1339 lidí," uvedl Michal Veselý z Partnerství.

Studie zjistila, že přestože polovina respondentů bydlí v lokalitě vzdálené do pěti kilometrů, čtyřicet procent z nich volí pro dopravu do práce vlastní auto. Přitom jen čtyři procenta pravidelně dojíždějí na kole a deset procent chodí pěšky.

Změnit to má několik navržených opatření. „Patří mezi ně například parkoviště či stojany pro kola, půjčovna elektrokol, motivační programy a kampaně, či možnost carpoolingu neboli spolujízdy," nastínil Veselý.

Společnosti z parku už s prvními kroky také začaly. „Postupně rozšiřujeme místa pro bezpečné parkování kol. Také rozšiřujeme sprchy, aby byla jízda na kole co nejpříjemnější. Vedle toho chystáme spuštění rezervačního systému pro společné jízdy autem do práce. Doufáme, že díky tomu k nám přijede méně aut," popsal ředitel IBM Dočekl.

Součástí plánu je také návrh osvětových kampaní. První z nich je týden mobility, který začal včera. Lidé si během něj mohou zdarma půjčit kola, nebo se registrovat na internetových stránkách sdílení aut.