Rozsah poškození je natolik závažný, že je nutný zákaz provozu na tamních kolejích. Neprojedou tak vlaky pendlující mezi hlavním nádražím v Brně a Jihlavou. „Soupravy nepojedou také po jedné ze dvou kolejí ve směru na Břeclav. Nyní velmi intenzivně připravujeme vložení mostního provizoria, aby mohl provoz v úseku mezi brněnským nádražím a Břeclaví mohl vést po dvou kolejích,“ zmínil Nevola.
Podle mluvčího brněnského magistrátu Filipa Poňuchálka informace o poškození pilířů a klenby obdrželi ve středu ve večerních hodinách. „Nastalou situaci nebereme na lehkou váhu. V současné době zajišťujeme experta na mostní konstrukce, který stavebně-technický stav posoudí. Na základě výsledků mohou být navržena případná řešení,“ uvedl Poňuchálek.
Stavbu protipovodňových opatření na řece Svratce podle něj zástupci města projednávali se Správou železnic při projektové přípravě. „Sdružení zhotovitelů vždy postupuje dle projektové dokumentace. Štětovnice instalovali v blízkosti mostního objektu v letních měsících. Od té doby žádné další práce, které by mohly způsobit otřesy, v blízkosti mostu nebyly,“ oznámil Poňuchálek.
Zahájení prací podle mluvčího magistrátu Správě železnic oznámili. „Nyní tam pokračovat nebudou. Je proto nutné objektivně posoudit, zda na poškození mostu nemohou mít vliv i další faktory. Například klimatické podmínky,“ zmínil Poňuchálek.
Opatření na následující dny:
pátek 23. prosince: provoz v úseku Brno hl. n. – Brno-Horní Heršpice bude výrazně omezen, vlakům bude sloužit pouze jedna ze tří traťových kolejí
sváteční provoz 24. – 26. 12. 2022: z důvodu značného poklesu osobní dopravy budou všechny vlaky vedeny přes hlavní nádraží
úterý 27. 12. 2022 – neděle 8. 1. 2023: železničáři předpokládají vedení regionálních vlaků linky S 3 Křižanov/ Tišnov – Brno – Hrušovany u Brna/Židlochovice odklonem přes dolní nádraží.
od pondělí 9. 1. 2023 do odvolání: o možných opatřeních železničáři nyní jednají.
Zřízení provizoria je v plánu od čtvrteční půl deváté večer do sobotní čtvrté hodiny ráno. „Právě v tomto termínu bude provoz na mostě omezený,“ doplnil Nevola.
Deník také oslovil Správu železnic, zda bude náklady související s rekonstrukcí a instalací provizoria po městu Brnu vymáhat. „Teď je tato otázka předčasná. Na čtvrtého ledna je v plánu schůzka zástupců Správy železnic, města Brna, Brněnských komunikací, kanceláře architekta města, zhotovitele a dalších složek k řešení této situace. V tuto chvíli děláme vše pro to, aby nebyla ohrožená bezpečnost železničního provozu,“ odpověděl mluvčí Nevola.
Provizorní oprava mostu v pátek omezí například provoz dálkových i regionálních vlaků Českých drah mezi brněnským hlavním nádražím a nádražím v brněnských Horních Heršpicích. „Všechny vlaky linky Ex 3, tedy vlaky EuroCity mezi Prahou, Brnem, Břeclaví, Bratislavou a Budapeští a zpět a vlaky railjet Praha – Brno – Břeclav – Wien – Graz a zpět, pojedou v pátek mimořádně přes stanici Brno dolní nádraží. Vlaky tedy neobslouží stanici Brno hlavní nádraží. Vlaky linky Ex 3 a R 19 mimořádně zastaví ve stanici Brno-Židenice pro snazší přestup mezi oběma zmíněnými linkami,“ přiblížil mluvčí Českých drah Emanuel Vittek.
Omezený bude v pátek také provoz osobních vlaků mezi brněnským hlavním nádražím a Horními Heršpicemi. „Vlaky linky S3 z Křižanova nebo Tišnova přes Brno do Hrušovan u Brna nebo Židlochovic pojedou mimořádně přes stanici Brno dolní nádraží,“ informoval Vittek.
Mezi brněnským hlavním nádražím a dolním nádražím bude pro vlaky dálkové i regionální dopravy zavedena kyvadlová náhradní autobusová doprava v intervalu zhruba deseti minut. „Prosíme proto cestující, aby 23. prosince počítali s tím, že zmíněné vlaky pojedou ze stanice dolní nádraží a přizpůsobili tomu svou cestu, tedy počítali s přepravou do této stanice,“ apeloval Vittek.