Cílem pětidenního kempu bylo poradit učitelům, čím motivovat žáky ke studiu technických oborů. „V hodinách si pak můžeme například cvičně postavit model vesmírné rakety nebo v ní něco naprogramovat. Studenty tak učivo zaujme více, než kdyby si jej pročítali třeba v učebnici,“ plánuje Obdržálková, která na gymnáziu vyučuje matematiku a fyziku.

O stipendijním programu, který nabízí společnost Honeywell, se dozvěděla od své kolegyně. „Hlásila jsem se už před třemi lety, ale vzali mě až letos,“ říká Obdržálková. Kurzu se zúčastnila jako jedna ze dvou Češek.

Nejzajímavější zážitek z kempu pro ni byla cvičná mise na Mars nebo simulace výměny posádky v Mezinárodní vesmírné stanici. „Používali jsme stejné tréninkové materiály, jako skuteční astronauti. Navíc se nám při úkolech stopoval čas, museli jsme se tedy rozhodovat v silném časovém presu,“ vzpomíná vyučující.

Kromě workshopů se zúčastnila také množství zajímavých přednášek. „Jednu z nich vedl slavný astronaut Clayton Anderson,“ zmiňuje žena.

Ze Spojených států si vyučující přivezla spoustu materiálů s různými tvůrčími úkoly. V nastávajícím školním roce jimi plánuje zpestřit hodiny svým studentům. „Chci je naučit tvořivě myslet, spolupracovat v týmu a umět rychle vyhodnocovat různé propočty,“ vysvětlila.

Podobné dovednosti jsou totiž podle ní nezbytné nejen pro astronauty. „Přímo do vesmírných programů je navíc obtížné se dostat, berou jen nejlepší z nejlepších. Andersona údajně odmítli patnáctkrát,“ podotýká.

Přestože si cvičné mise v kempu Obdržálková užila, nad skutečným letem do vesmíru by váhala. „Astronauti musí obětovat své práci veškerý čas i osobní život. Chyběly by mi mé tři děti,“ usmívá se.