Turistické informační centrum v únoru oznámilo, že chce galerii otevřít ještě před prázdninami, ale nakonec to odložilo až na podzim. „Spojíme její otevření s přesunem předprodejního místa, které je teď v Běhounské ulici. To jsme nechtěli řešit o prázdninách, kdy se kupují vstupenky na letní Shakespearovské slavnosti. Dříve než začne advent, bude galerie v provozu," plánuje ředitelka brněnského turistického informačního centra Petra Kačírková.

Galerie bude rozdělená do několika částí. „První představí asi dvacítku nejzajímavějších míst v Brně, další ukáže partnerská města a třetí část se zaměří na památky UNESCO, kterých je ve stokilometrové vzdálenosti od Brna hned sedm. V prostoru kaple umístíme interaktivní model přesunu nádraží," vyjmenovala Kačírková. Náklady na galerii jsou podle ní jen minimální, protože o prezentaci turistických cílů se postarají většinou plakáty a velkoformátové fotografie.

Marek Stašek, který Brno navštívil letos v létě, o podobnou službu příliš nestojí. „Informace o městě si hledám dopředu na internetu. Je to nejrychlejší. Když někam jedu, mám dopředu plán, co chci vidět. Neumím si představit, že se teprve po příjezdu vydám hledat nějakou galerii, kde budu dlouze zkoumat, kam se vydám," poznamenal. Podle něj by Brno mělo zapracovat spíš na dostatku městských map a informačních stánků. „Když přijedu do města vlakem, zmatek na nádraží mě spíš odradí. Zatímco v jiných městech jsou plánky centra běžně dostupné, tady chybí," dodal turista.

Že Brno není zrovna turistický ráj, potvrzuje i manažerka brněnského hotelu Cyro Veronika Vondrušková. „Dá se říct, že nějakého turistického ruchu jsem si tu zatím nevšimla. Zvláště cizinci Brnem většinou jen projíždějí, zajdou na tři nebo čtyři místa jedou dál do Vídně nebo do Prahy. Nesetkala jsem se ještě s rodinou, která by v hotelu bydlela celý týden a celou dobu vydržela v Brně," sdělila.

Brno má u zahraničních turistů dobrou pověst. Na webu Virtualtourist.com oceňují jeho klidnou atmosféru a krásnou architekturu. Kritické komentáře ale upozorňují, že klidu je v Brně možná až moc. „Nic moc k vidění", „Dobrá zastávka, když míříte na Slovensko nebo do Vídně" nebo „Skoro žádní turisté, odpočinková atmosféra" jsou příklady některých komentářů, které turisté o Brně napsali.

Podle údajů Českého statistického úřadu loni na jih Moravy přijelo 405 521 zahraničních turistů, což je o čtyři procenta méně, než rok předtím. „Za pokles může méně firemních a kongresových akcí. Ubylo leteckých spojů z Ruska a stále chybí dálniční spojení s Vídní," komentovala loňská čísla ředitelka Centrály cestovního ruchu Zuzana Vojtová.

Podle Kačírkové se v Brně úbytek návštěvníků nijak výrazně neprojevil. „Stav je spíš setrvalý. Pozitivní je, že cestovní kanceláře Brno zařazují do adventních balíčků, to je viditelný posun," doplnila.