„Nechali jsme si vypracovat od policistů analýzu nejrizikovějších míst na I/43. Začneme se základními technickými úpravami, které přispějí ke zvýšení bezpečnosti na této silnici. Zvýrazníme například přechody pro chodce při průtazích obcemi, “ řekl na čtvrtečním zasedání radních Jihomoravského kraje hejtman Michal Hašek.

Podle jeho slov chtějí jihomoravští radní při bezpečnostních opatřeních úzce spolupracovat s ředitelstvím silnic a dálnic. To zmíněnou dopravní tepnu mezi Brnem a Svitavy spravuje. Na I/43 se napojuje také řada silnic, které obhospodařuje kraj. „Kdybych mohl mluvit jako motorista, tak je mi jedno jestli jedu po státní nebo krajské silnici. Auto to nepozná, ale stav vozovky ano,“ glosoval Hašek s tím, že radní počítají se základními technickými úpravy.

Například změnou vodorovného dopravního značení nebo zdrsněním povrchu vozovky. Zvláštní pozornost by silničáři měli věnovat také přechodům pro chodce v průtazích obcemi.

„V plánu je zvýraznění přechodů pro chodce zejména v blízkosti autobusových zastávek, stejně jako jejich osvětlení. Počítáme i s úpravou kruhového objezdu na Lipůvce,“ nastínil Hašek.

Konkrétní místa a časový plán projektu bezpečnostních opatření hejtman Jihomoravského kraje nesdělil. „Policejní studii máme teprve krátce. Jsou v ní zmapovány nebezpečné úseky a k nim přiřazeny stupně rizika. Nyní na analýze pracuje odbor dopravy, který teprve předloží ucelený návrh,“ dodal Hašek.

Jeho slova potvrdila tisková mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková. „O chystaných bezpečnostních opatřeních na I/43 zatím ještě nemám přesné informace. Od ministerstva dopravy jsme ovšem dostali dotaci sto milionů korun, které použijeme na obnovu vodorovného dopravního značení. A počítáme i s úsekem silnice I/43,“ doplnila Vápeníková.

Tah mezi Brnem a Svitavy je nechvalně proslulý zejména díky četným dopravním nehodám. Loni v tomto úseku zemřelo dvanáct lidí. Za první čtvrtletí letošního roku evidují policisté na I/43 již pět mrtvých.

„Podle mého jsou policejní statistiky natolik přesvědčivé, že někdo by se měl chytit za nos a přípravě rychlostní silnice R/43 neházet klacky pod nohy,“ poznamenal starosta Boskovic Jaroslav Dohnálek, který je současně předsedou Sdružení měst a obcí pro výstavbu R43. To loni zorganizovalo protestní akci v Lipůvce. Tehdy lidé blokovali na přechodu dopravu.

„Naším cílem nebylo vyvolat paniku, ale upozornit na problém s výstavbou R/43 a potíže obcí, který stávající dopravní situace dělá obrovské problémy,“ uzavřel Dohnálek.