Kolaps způsobený uzavřením důležitých dopravních tepen v pondělí zaměstnal policisty i strážníky. „Situace v okolních ulicích byla doslova katastrofální. Pokud tudy řidiči nemusí jet, ať zvolí raději jinou trasu,“ doporučuje brněnská policejní mluvčí Andrea Procházková.

Obzvláště komplikovaná je podle ní situace na hlavní objízdné trase, která vede z Veveří ulicemi Tábor, Zborovskou a Jinřichovou k Makovskému náměstí a na Přívrat. „Je to sice nejkratší spojení, ale ulice nejsou na takový nápor připraveny,“ vysvětlila policejní mluvčí. Řidičům proto radí, aby se z do centra města raději vydali delší trasou například přes Pisárky.

Další potíže způsobují autobusy, které v oblasti jezdí jako náhrada za tramvaje. Ty totiž ve směru do centra města uhýbají z Horovy ulice po Puškinově a na další křižovatce odbočují doprava na Zborovskou. „Tam se potkají s auty, které sjíždějí z Žabovřeské ulice a jedou také do centra, takže opět nastává dopravní chaos,“ popsal starosta Žabovřesk Aleš Kvapil.

Nesnáze způsobila havárie také dopravnímu podniku, který musel nahradit tramvaje číslo tři a jedenáct autobusy X3. „Náhradní spoje navíc nezvládají dodržovat jízdní řády,“ zhodnotila mluvčí dopravního podniku Hana Pohanová. Lidé navíc o výluce, která trvá od pátku, často ani neví. „Snažím se zjistit, jak se odsud dostanu,“ svěřila se například Alexandra Farkačová, která na zastávce Králova chvíli marně čekala na tramvaj.

S objížďkami a výlukami se cestující musí smířit alespoň do ledna. Je však možné, že hlavní objízdné trasy se ještě mírně pozmění. „Trasy v okamžiku havárie stanovily Brněnské vodárny a kanalizace tak, aby se dalo jezdit alespoň někudy. Teď se budeme snažit vymyslet, zda by se nepříjemná situace dala vyřešit lépe,“ ujistil vedoucí odboru dopravy z brněnského magistrátu Vladimír Bielko.

Potížím, které kvůli havárii nastaly, se však podle starosty Žabovřesk dalo vyhnout. „Kdyby se myslelo na prevenci, nemuselo k havárii navůbec dojít,“ myslí si Kvapil.

O špatném stavu kanalizace se podle něj vědělo už ve chvíli, kdy dopravní odborníci naplánovali ulicemi Minská a Horova objízdnou trasu při stavbě mimourovňové křižovatky v Hradecké ulici. „Kanalizace je stará více než osmdesát let a současnou zátěž zkrátka nevydržela. Brněnští radní ji však nebyli ochotni opravit včas,“ kritizuje Kvapil.

Ředitel Brněnských vodáren a kanalizací Miroslav Nováček mu částečně dává za pravdu. „Kanalizace už opravdu dvacet let přesluhuje. Jenže na opravy se mělo myslet za minulého režimu. Tehdy se nic takového neřešilo a my teď nemůžeme najednou opravit všechny ulice, kde je kanalizace v havarijním stavu,“ brání se Nováček.

Vodárny navíc část Horovy ulice právě plánovaly opravit. „Chystali jsme se odstranit drobnější havárii, když se jen pár metrů dál objevila mnohem větší závada. Musíme tak opravit delší úsek, což potrvá až do ledna,“ dodal Nováček.