Silné a rychlé motorky vlastní stále více Brňanů. A podle toho také přibylo nehod, do kterých se motorkáři zapletli. Od ledna jich policisté řešili čtyřiaosmdesát, což je stejně jako za celý loňský rok.

„Skoro devadesát nehod v polovině srpna je hodně. Na konci roku jich bude zřejmě dvakrát více než loni. Ne vždy ale motorkáři nehodu způsobí. Někdy se k ní zkrátka jen připletou,“ uvedla brněnská policejní mluvčí Andrea Procházková.

Více motorkářů do ulic vyhnalo letošní teplé léto. „Když je hezké počasí, řidiči motorek si rádi vyjedou. Poznáme to tak, že ošetříme více úrazů. Letos jich máme opravdu hodně,“ potvrdil ředitel Úrazové nemocnice v Brně Petr Svoboda. Podle něho je silných strojů v brněnských ulicích více i proto, že jsou levnější. „Na motorku si dnes člověk bez problémů našetří, navíc jsou některé typy velmi silné a mladí lidé je neumí úplně ovládat,“ míní Svoboda.

Jeho slova potvrzuje i šéf jihomoravské dopravní policie Leoš Tržil. „O motorky je větší zájem. Problémem bývají autoškoly. Ty třeba učí jízdu na slabší motorce, ale když pak čerstvý řidič vyjede do ulic, sedne na silnou mašinu. Riziko nehod je tak mnohem vyšší,“ upozornil Tržil.

Podle dopravního psychologa Aloise Hudečka z ministerstva dopravy je motorka pro drtivou většinu řidičů hlavně sport. „Pro pětadevadesát procent řidičů je motorka čistě sportovní a adrenalinová záležitost. Na rozdíl od aut, která mají užitkovou funkci. Motorkáři mají pocit přímého kontaktu s přírodou a uspokojení z rychlé jízdy na silném stroji. Navíc tam hraje roli exhibice, muži se rádi předvádí. Jsou ješitní,“ tvrdí Hudeček.

Chci si užít hlavně pocit rychlosti

Ani milovníci motorek svou touhu po rychlé jízdě neskrývají. „Když si sednu na motorku, rychlost je to, co si chci užít. Na motorce nemůžete jet ,jen‘ padesátkou, ani čekat v koloně aut, když se dá projet bokem,“ říká Petr Foltýn z Brna, který na motorce jezdí už několik let.

Dva〜advacetiletý mladík si rizika uvědomuje. „Vím, že můžu havarovat, a bojím se toho. Na druhou stranu právě ten strach mi brání udělat chybu,“ dodal Foltýn.

Ministerstvo dopravy proto připravuje změnu zákona. „Chceme, aby se zvýšila věko〜vá hranice pro získání řidi〜čáku na silnou motorku. V osm〜〜nácti letech jsou zkušenosti lidí minimální. Jsem rozhodně pro hranici třiadvaceti let,“ do〜dal Hudeček.

Barbora Fialová