A shlíží dolů i poté, co všechny příběhy zmizí se zhasnutím světel. Rozsáhlá a bohatě zdobená opona se však v brněnském Mahenově divadle nedochovala a nahradila ji její železná verze. Opona se stala svědkem všech zásadních proměn divadla.
„Mahenovo divadlo se původně jmenovalo Německé městské divadlo a hrálo se v něm výhradně německy. Brno bylo totiž všeobecně považováno za jakési předměstí Vídně,“ vysvětlila archivářka a historička Mahenova divadla Jitka Nováková.
České divadlo na rozdíl od německého nikdo nepodporoval a muselo se těžce prosazovat. „Nakonec se karta obrátila a po vzniku Československa se scéna proměnila na české kulturní centrum,“ vysvětlila Nováková.
Oponu navrhl vídeňský malíř Franz Lefler. „Nechal ji pak v podobě gobelínu zhotovit ve Vídni. Opona měla široce zdobený okraj, takzvanou borduru, a v jejím středu se nacházela rozsáhlá figurální kompozice,“ popsala zaniklou oponu ve své odborné práci o výmalbě divadla tehdejší studentka dějin umění Markéta Balvanová.
Franz Lefler se narodil v německém Langenbrücku v roce 1831 a studoval malířství v Praze a ve Vídni. Zemřel v roce 1889 a má hrob ve Wiesenbachu.
Na oponě je středem kompozice múza držící lyru. Po jejích bocích stojí s maskami komedie a tragédie takzvaní putti. Tyto děti tradičně doplňovaly rozsáhlá malířská díla v rolích „asistentů“ hlavního výjevu.
„Tento styl je typický pro výzdobu divadel v celé rakousko-uherské monarchii a dal by se nazvat jakousi neorenesancí, protože se otevřeně hlásil k jejím tradicím. A renesance se stejně odkazovala na antiku. Je to příklad opakování tradičních motivů,“ potvrdil Petr Spielmann z VUT Brno.
Symbolické jsou na oponě i další postavy. Putti s tragickou maskou se obrací na slepého krále Oidipa, Antigonu a alegorii postav Smutek a Obtíže. Naopak putti vlevo se směje na múzy, satyra a hudebníka. Navrhnout podobný komplikovaný výjev je prý obtížné.
„Tak velký obraz musí mít dobrý rytmus, musí prostě dobře sedět. To se nedá naskicovat v malém a pak to jen zvětšit. Musí se udělat kartonová kopie jedna k jedné a zjistit, zda obraz působí dobře. A dobré zasazení opony do architektury – to je problém sám o sobě,“ řekl malíř Petr Kvíčala, který se podílel třeba na rekonstrukci brněnské Reduty.
Leflerovy obrazy dnes nabízejí prestižní aukční síně umění Christie’s v New Yorku a Sotheby’s v Londýně.