Napětí do poslední chvíle. Závratná rychlost. Mohutné burácení motorů. To vše slibují dramatické souboje aut a motorek na Masarykově okruhu. Historie motoristického zápolení v Brně je dlouhá a slavná.
„Premiéra byla v roce 1904 při závodě Vídeň–Vratislav– Vídeň. O dvacet let později uspořádal Československý automobilový klub pro Moravu a Slezsko první ročník závodu do vrchu Brno-Soběšice,“ přiblížila počátky soupeření silných strojů odborná pracovnice Technického muzea v Brně Sylvie Dyková.

Nejslavnější období motoristického zápolení v Brně se váže ke vzniku Masarykova okruhu v roce 1930. „Za snahou o vytvoření okruhu stála skupina závodníků v čele s manželi Junkovými. Existovaly tři návrhy, kudy má trať vést. Nakonec zvítězila varianta Bohunice, Nový Lískovec, Kohoutovice, Žebětín, Ostrovačice, Popůvky, Troubsko, Bosonohy. Měřila přes devět〜advacet kilometrů,“ konstatovala Dyková.

Hned první závod se setkal s velkým ohlasem. Přihlíželo mu na sto tisíc diváků. Ve skvělé konkurenci zvítězil Němec Heinrich Joachim von Morgen s autem Bugatti.

„Druhý ročník se dostal do mezinárodního kalendáře okruhových závodů. Stal se tak rovnocenným partnerem nejprestižnějších závodů jako byly Targa Florio či Grand Prix v Monaku a Monze. Miláčkem tribun se stal vítěz Louis Chiron s autem Bugatti. Dokázal zvítězit na okruhu ještě dvakrát. „Tímto jeho hattrickem v Brně zdomácnělo rčení jezdí jako Chiron,“ objasnila Dyková. Poslední závod před druhou světovou válkou se jel v roce 1937. O dvanáct let později se automobilové soupeření do Brna triumfálně vrátilo.

„Okruh byl kratší, necelých osmnáct kilometrů. První poválečný ročník sledovalo čtyři sta tisíc nadšených diváků. Miláček publika Chiron si vedl dobře, ale jeho Maserati nevydrželo rychlé tempo ve vražedném vedru. Z vítězství se nakonec radoval Angličan Whitehead na Ferrari,“ řekla Dyková.

Sláva automobilových závodů postupně slábla. Do popředí se dostávaly závody motorek. Trať také procházela různými úpravami. Rostoucí požadavky na bezpečnost si nakonec vyžádaly vznik speciálního autodromu. Poslední závod se na starém Masarykově okruhu jel v roce 1986.

Nejvýznamnější akcí je nyní mistrovství světa silničních motocyklů. „Letošní ročník vidělo dvě stě pětačtyřicet tisíc diváků,“ uvedla Lenka Nestrojilová z Automotodromu Brno.

„Mým oblíbencem je Valentino Rossi, který závod několikrát vyhrál,“ řekla závodníkova fanynka Andrea Richtrová. Brno tak stále zůstává městem zaslíbeným rychlým a krásným strojům na kolech.