Jako by hlava býka shlížela z fasády domu na rohu náměstí Svobody a Rašínovy ulice v Brně už staletí. Tradiční reklamu ale nechal zhotovit místní řezník Jaroslav Jelínek až po roce 1989. Spolu s Třemi kohouty na rohu Masarykovy ulice a Kapucínského náměstí a Červeným rakem na lékárně v Masarykově ulici patří mezi jedny z mála dochovaných domovních znamení.

Ještě několik let po sametové revoluci shlížel betonový býk na fronty, které se táhly z náměstí Svobody až ke kostelu svatého Jakuba. „Prodávali jsme od nevidím do nevidím. Říkalo se, že u Jelínka mají čerstvé maso, dobré ceny a čistý a voňavý obchod. Lidé se jen hrnuli,“ vzpomíná dcera prvního porevolučního majitele řeznictví Jaroslava Jelínka Monika Hovězáková.

Jelínek patřil po roce 1989 k prvním soukromým řezníkům v Brně. Hlavu býka, která lákala návštěvníky do jeho obchodu, si objednal u ateliéru A3. Ten dříve stával v České ulici pod tehdejším bistrem Sputnik. „Pomáhali jsme Jelínkovi kolem roku 1992 řeznictví upravovat. Shodli jsme se na tom, že hlava býka bude pro obchod lepší reklama než moderní digitální poutač,“ vypráví brněnský architekt Jaroslav Černý, jehož ateliér nyní vede rekonstrukci Janáčkova divadla.

Hlavu býka vytvořil jeho tehdejší kolega Zdeněk Makovský. Na dům musel dvousetkilogramovou betonovou hlavu vysadit jeřáb. „Za svoji práci jsem dostal neobvykle nízký honorář. Ze čtrnácti tisíc, které mi řezník dal, padlo deset tisíc na odlití a vysazení hlavy na fasádu,“ líčí Makovský, který pro Jelínka navrhl také další býčí hlavu do interiéru. „Poměrně divoký návrh hlavy ale Jelínek odmítl, protože by prý odpuzovala zákazníky,“ dodává Makovský.

Ani originální reklama Jelínkovo řeznictví v centru města neudržela. Soukromník nemohl konkurovat rozmáhajícím se masným řetězcům. „Měli jsme své příznivce, ale náš obchod byl malinkatý. Prodejci s vlastními výrobnami na tom byli lépe. V roce 1998 otec prodal řeznictví firmě Liga Hlohovec, která ještě donedávna obchod užívala,“ popisuje Hovězáková, dnes jedna z vedoucích firmy. Ani ta se však v domě neusadila natrvalo. Spolu s klenotnictvím, butikem či květinářstvím dostala od vlastníka výpověď. Brzy se pod hlavou býka chystá usadit banka.

Připomínka historie

Jelínkova volba tradiční reklamy potěšila historičku Milenu Flodrovou. „Řeznictví na tomto místě bylo už za první republiky. Prodejci masa si podobné symboly dávali na obchody rádi, jeden z nich se dochoval i v Květinářské ulici na místě bývalých Masných krámů. Škoda, že takových domovních znamení není víc. Stálo by za to je oživit na domech, které dřív nesly podle nich jména. Třeba U Modré velryby nebo U Modré koule,“ navrhuje Flodrová.

Staré domovní štíty se v Brně zachovaly pouze dva. V domě U Tří kohoutů a U Červeného raka, který má nejstarší domovní znak ve městě. „Tam však na štítu není velký červený rak, ale malá kamenná stuha s rakem, ráčkem, letopočtem 1623 a iniciálami GB, což byla zkratka jména původního majitele lékárny,“ upřesňuje Flodrová.