Podle představitelů města se ale situace postupně zlepšuje. „Asi před dvěma týdny skončily uzavírky a opravy v našem okolí, což přímo ovlivnilo i dopravu v Rajhradu. Objízdné trasy už tudy nevedou, a tak je provoz daleko plynulejší. Ani ve špičce nenastávají složité situace. Řidiči častěji využívají silnice vyšších tříd," argumentoval rajhradský starosta František Ondráček.

Nižší rychlost

Šéf jihomoravských silničářů Jan Zouhar k tomu doplnil, že hluk v obci není možné ani výhledově zcela vymýtit. „Snížili jsme v tomto úseku rychlost na čtyřicet kilometrů v hodině a vyloučili tranzitní dopravu. Nicméně žádný obchvat města není v plánu. Jiná řešení v současnosti nevidím," sdělil Zouhar.

Protože si ale lidé na nadměrný hluk stěžovali i v blízkosti silnice třetí třídy vedoucí ulicí Stará pošta, hygienici tam v červnu měřili hluk. V září Krajská hygienická stanice Jihomoravského kraje poslala městu sdělení, že v místě nikdo v noci ani ve dne neporušil hlukové limity.

Přesto se obyvatelé dočkají, že je nebude doprava obtěžovat tak jako dnes. „V roce 2017 plánujeme opravit silnici na víc než patnácti stech metrech. Jako ideální opatření vidíme povrch z tichého asfaltu nebo protihlukové stěny. Chceme zacílit i na plynulost dopravy, a tak na dvou křižovatkách, na Staré poště a u čerpací stanice, necháme postavit kruhové objezdy, " slíbil starosta Ondráček.

Naopak na hlavním průtahu městem byly hlukové limity porušené už v roce 2012. „Proto jsme omezili tranzitní dopravu. Především jsme chtěli zakázat průjezd zahraničním kamionům, které se vyhýbaly placenému úseku dálnice D2. Policie se snaží o důslednou kontrolu tohoto nařízení, což významně přispívá ke zlepšení situace," ocenil Ondráček.

Řidiči na vedlejších silnicích mají problém dostat se na hlavní Masarykovu ulici v Rajhradě v křižovatce u městského úřadu. Místní si stěžují také na hluk.Zároveň ale dodal, že těžká auta z Rajhradu zcela vypudit nelze. „Představy, že tady nebude jezdit žádný náklaďák, jsou liché. Spousta jich jezdí pro náklad do firem, které u nás a v okolí sídlí," upozornil starosta.

Povrch na hlavním průtahu sice dostává zabrat, ale úpravu zatím nemají silničáři v plánu. „Žádné výraznější problémy na silnici nevidíme, rozhodně průtah není kritický," upozornil ředitel jihomoravských silničářů Zouhar.

Nedostupná hlavní

Jenže dostat se u Městského úřadu Rajhrad z vedlejší silnice na hlavní průtah bývá pro řidiče noční můra. Platí to i pro linkové autobusy. „Syn chodí do školy často později, protože autobus stojí v koloně a má problém se připojit na hlavní. Na křižovatce mu nedá nikdo přednost," popsala potíže například Pavlína Machková z nedalekých Opatovic.

Právě na tenhle úsek, který se často ucpává, si obec objednala studii proveditelnosti, která tam zváží světelně řízenou křižovatku. „Přejeme si také odbočovací pruhy, ale odborníci nám doporučili, abychom vyčkali až na zkušenost s okružní křižovatkou u čerpací stanice," upřesnil Ondráček.

ADAM HAVEL