Přetížená Svitavská radiála, zvaná také jako Hradecká, přivádí denně do Brna tisíce aut. Je to totiž jediné spojení města se severem. Lidem bydlícím v okolí frekventované silnice došla trpělivost a sepsali proti nadměrnému hluku petici.

„Výpadovka vede padesát metrů za naším domem. Rok od roku na ní roste provoz, hlavně počet nákladních aut se zvyšuje. Problém způsobuje nejen hluk, ale také prach. Když něco necháte na dvoře, tak se na tom usadí černá vrstva prachu,“ řekla iniciátorka petice Milena Peřinová.

Zabývali se jí i zastupitelé brněnské městské části Řečkovice a Mokrá Hora. „Žádáme Ředitelství silnic a dálnic, aby přijali opatření vedoucí ke snížení hluku. Problémy s touhle silnicí jsou od jejího postavení a každým rokem se zvyšují. Je to jediná příjezdová cesta od severu. Hluk ještě znásobuje železniční trať vedoucí podél silnice,“ uvedl starosta Ladislav Filipi.

Ředitel brněnské správy Ředitelství silnic a dálnic Jiří Rupp slíbil řešení. „O těchto problematických místech víme, lidé nám nemusí posílat petice. V nejbližší době uděláme přesná měření a na základě jejich výsledků zvolíme další postup,“ prohlásil Rupp.

Právě minulá měření ale Řečkovičtí napadají. „Neměřili podle předpisů a proto překročení hlukové hladiny paradoxně nezjistili. Proto jsme přišli s touhle peticí,“ vysvětlila počátek akce Peřinová.

Řečkovičtí požadují dobudování protihlukových stěn. Ani ty však všechno nezachrání. Lidé obtěžovaní hlukem proto hledí s nadějí k jiném řešení.

„Slibujeme si zlepšení od vybudování R43 v Bystrci, doprava směrem na Svitavy by se tím rozmělnila a nám by se ulevilo. Ve špičkách tu jsou zácpy až od Lužánek a auta popojíždí krokem. Smrad z výfuků jde na nás,“ postěžoval si Petr Dvořák z Kronovy ulice.

O potřebnosti rychlostní silnice je přesvědčen i starosta Filipi. „Druhý příjezd od severu je nutný. Proto je vhodnější Bystrcká varianta, se kterou se počítalo od začátku. Trasa Boskovickou brázdou nic neřeší,“ tvrdí Filipi.