Chaos, zácpy a výluky v městské hromadné dopravě. Tak vypadal konec loňského roku v Minské a Horově ulici v brněnských Žabovřeskách. Obě ulice byly totiž na tři týdny zablokované kvůli havárii kanalizace. A k objížďkám způsobeným stavbou velkého městského okruhu se přidala další. Brněnští radní proto včera schválili investiční záměr na rekonstrukci Horovy ulice. A oprav se v návaznosti na ni dočká i Minská. Obě si však musejí počkat přinejmenším rok.

V celé oblasti je přitom kanalizace v havarijním stavu. „Je stará osmdesát let. Opravovat měli už před dvaceti lety. Teď je pozdě, ale i to je lepší než nikdy. Při loňské havárii tady byla situace neuvěřitelně složitá, doufám, že to spraví co nejrychleji,“ řekl František Dostál, který v Horově ulici bydlí.

Stáří a kritický stav kanalizace potvrdil i ředitel Brněnských vodáren a kanalizací Miroslav Nováček. „Stále sledujeme statiku kanálu, jenže vzhledem k jeho stáří je to velký problém. Je totiž na hranici životnosti a odhadnout, zda se zase něco propadne, se nedá,“ povzdychl si Nováček.

Město přitom rekonstrukci chystá už dlouho. Jenže kvůli stavbě velkého městského okruhu ji odložilo. „Stavba znamená množství objížděk. Nechtěli jsme k nim přidávat další, takže jsme rekonstrukci posunuli, až dokončíme Dobrovského tunely,“ vysvětlil náměstek brněnského primátora Ladislav Macek.

Dva roky příprav

Tunely mají být hotové v roce 2011. Zatím tedy město pracuje na přípravě projektu opravy ulic. „Musíme dodržet návaznost na inženýrské sítě a kanalizaci. Několik měsíců nám teď zabere příprava investičního záměru. Připomínky přednesou Brněnské komunikace, vodárny, a pokud tam jsou teplovody, tak i teplárny a správci všech sítí,“ uvedl Macek.

Při práci musí město dbát i na návaznost na ostatní ulice. „Důkladnou rekonstrukci samozřejmě potřebuje i Minská. Její zapojení do harmonogramu oprav patří také do přípravy investičního záměru,“ dodal Macek.

Rekonstrukce významných brněnských dopravních tepen přinese pravděpodobně menší chaos než loni. Tehdy totiž havárie zasáhla nečekaně a doprava na ni nebyla připravená. Tramvajové linky 3 a 11 musely najednou hledat jiné trasy a dopravní podnik zapojoval náhradní autobusy. Navíc kvůli stavbě velkého městského okruhu část silnic v okolí vůbec nefunguje.

Brněnský dopravní podnik doufá, že při plánované rekonstrukci už bude situace jiná. „Samozřejmě bude vše záviset na tom, kolik silnic už bude průjezdných. Čím víc jich bude, tím víc nám to usnadní organizaci výlukových tras. Loni byla situace katastrofální, snad už se nebude opakovat,“ podotkla mluvčí dopravního podniku Hana Pohanová.

V příštím roce se tak Brno musí připravit hned na dvě zbrusu nové velké stavby. Kromě Horovy se totiž připravuje ještě oprava ulice Milady Horákové v Černých Polích. A bude stále pokračovat i kompletní rekonstrukce historického jádra města, při které se změní podoba Joštovy ulice. Tu však výluky zasáhnou už letos.

MARKÉTA FORRÓ A LAĎKA JUŘÍČKOVÁ