Cokoliv za nimi nemá šanci zůstat v tarifních zónách 100 a 101. Čtrnáct korun za pár set metrů na další zastávku si proto připlácejí například lidé cestující do obchodního centra Olympia ležícího částečně v Modřicích. Opačným směrem ale politici už tak zásadoví nejsou. Osm zastávek autobusu kolem Brněnské přehrady totiž leží v pásmu 303, přestože leží v katastru města.

Brňané se proti tomu začínají bouřit a zastupitele chtějí donutit ke změně. Umístění zastávek mimo brněnská pásma je podle představitelů vznikající iniciativy nelogické a nespravedlivé. „Celý úsek leží v Brně. Kromě hotelů a chalup jsou jeho součástí i obytné domy či alternativní školka na hradě Veveří,“ upozornil Jaromír Blatný z Bystrce.

Příplatek 20 korun

Protestovat začal hlavně kvůli zdražení cen jízdného, které pro příští rok schválili brněnští radní. „Dotýká se mne to nejen jako častého výletníka do oblasti v okolí přehrady. Příští rok budu dávat do školky dcerku. V Bystrci je dost zájemců, takže uvažuji i o dětském klubu na Veveří. Jenže to znamená připlácení za dopravu,“ řekl Blatný. Upozornil, že po zdražení jízdného si i majitel předplatních jízdenek připlatí za cestu na hrad dvacet korun.

Jeho slova potvrdil i ředitel dětského klubu Veveřinka Marek Chlup. „Cesta k nám je problematická. Rodiče či jiný doprovod dětí platí nadstandardní jízdné. Převedení do pásma 101 by bylo báječné,“ řekl Chlup.

Podobný názor má i kastelán hradu Veveří Petr Fedor. „Jakékoliv usnadnění cesty k nám vítám. Lidé z celého Brna mají mít pro cestování stejné podmínky,“ zdůraznil kastelán působící i jako místostarosta městské části Bystrc.

Lidé volající po převedení Veveří do brněnského pásma hodlají nejdříve jednat s politiky a vymoci zastání u nich. „Pokud se to nepodaří, přichystáme petici, případně nějaký happening,“ nastínil Blatný.

Podporu iniciativě už slíbil starosta Bystrce Vladimír Vetchý. „Lidem z Brna to usnadní přístup k přehradě. Už teď je kolem nádrže problém s parkováním. Minulou neděli třeba na Kozí Horce či v Rokli stála auta v koloně a čekala na uvolnění parkovacího místa. To by dostupnější hromadná doprava vyřešila. Když mne lidé osloví, jsem připravený jim pomoci,“ přislíbil Vetchý.

Kordis je proti

Nadšení Brňanů ovšem chladí náměstek brněnského primátora pro dopravu Robert Kotzian. Převedení do pásma 101 bude podle něj znamenat výpadek v rozpočtu pro dopravu. „Jsme teď v situaci, kdy hledáme peníze pro dopravní podnik pro příští rok. Už víme, že bude mít vyšší nároky. A prioritou je pro nás obsluha obývaných oblastí Brna,“ upozornil Kotzian. Zároveň ale ujistil, že o konkrétním návrhu je ochotný s lidmi diskutovat.

Podle mluvčího společnosti Kordis organizující dopravu na jižní Moravě se o změně tarifního pásma v minulosti už několikrát jednalo. A vždy s negativním výsledkem. „Je to tak vzdálená oblast od centra Brna, že se snížením ceny jízdného nemůžu souhlasit. Zejména pokud se jedná o oblast využívanou jen pro rekreaci,“ upozornil Květoslav Havlík. To však Blatný odmítá. „Třeba Útěchov je vzdálenější. Vysvětlení Kordisu není uspokojivé. Budeme dále bojovat,“ zdůraznil.