Na vodě byla Pampeliška, která patří Lodní dopravě Břeclav, teprve první sezonu. Plavidlo ještě před spuštěním na vodu strávilo měsíce na opravě. Náklady tehdy přesáhly milion korun. Kolik budou stát úpravy po nehodě, si firma netroufá odhadovat. „Podle potápěčů je poškozena ostruha, na které je upevněné kormidlo, vyloučeno není ani poškození hřídele vrtule,“ vyjmenovala škody Hana Malinkovičová za Lodní dopravu Břeclav.

Přesnou výši určí až po vytažení na souš. „Jen to vyjde až na padesát tisíc korun,“ doplnila Malinkovičová, která podobnou havárii nepamatuje.

Turisté mohou nyní využívat jejich druhou loď – Vlčí mák, která však nezastavuje v přístavech Dolní Věstonice a Strachotín, kde je nebezpečných stromů nejvíce. Ty zůstaly v nádrži po zatopení lesů před čtyřmi desítkami let a jsou hrozbou pro lodě i pro sportovce.

Podle mluvčího Povodí Moravy Petra Chmelaře je v nádržích nejméně vody za posledních sedmnáct let. „Při suchu v roce 2015 byla hladina o třicet centimetrů výš, než je dnes. Letos je více než osmdesát centimetrů pod úrovní hladiny zásobního prostoru,“ poznamenal Chmelař.

Problémy se stromy tak mají letos i jachtaři. „Za osm let, co tady jsem, si nic podobného nepamatuji. Jeden z jachtařů vyprávěl, jak narazil na jeden ze stromů a letěl přes celou jachtu dopředu,“ zmínil správce kempu v Pavlově, který spadá pod Yachtclub Dyje Břeclav, Miroslav Kovář.

Nebezpečná torza stromů vodní záchranáři pravidelně po částech odstřelují či je označují výstražnými bójemi. Podle jednatele Vodní záchranné služby Nové Mlýny Stanislava Hrdličky je to však nekonečný příběh. „Jeden den umístíte bóje a do týdne je někdo odcizí,“ posteskl si Hrdlička. Řešením by podle něj bylo trvalé odstranění stromů.