Podle vyjádření zástupců ANO budou podporovat stavbu nového nádraží v prostoru nynější stanice Brno-dolní nádraží. „Tato varianta je nejvhodnější, protože je zakotvená v územním plánu Brna. Má dokumentaci pro územní rozhodnutí, rozpracovanou dokumentaci pro stavební povolení, zaručuje zapojení vysokorychlostních tratí i vychází ekonomicky lépe než varianta, která počítá s umístěním nádraží mezi ,Ameriku‘ a Uhelnou ulici,“ vyjmenoval výhody varianty Řeka člen krajského předsednictva hnutí Jan Nečas.

Odsunuté nádraží může stát přes čtyřicet miliard korun. „Varianta Petrov je mnohem dražší a její uskutečnění se v optimistickém případě odsouvá nejméně o šest roků,“ řekl Nečas dále.

S podporou polohy u řeky někteří koaliční partneři ANO nesouhlasí. Například Zelení dlouhodobě prosazují nádraží v centru. Žít Brno se chce přiklonit k jedné z variant až po posouzení negativ a pozitiv. „Pokud se primátor za krajské usnesení postaví, budeme to řešit na úrovni koalice. Bylo by to totiž v rozporu s koaliční smlouvou,“ sdělil náměstek primátora za hnutí Žít Brno Matěj Hollan.

Kvůli podpoře varianty Řeka včera spolu s předsedou brněnského klubu hnutí Žít Brno Tomášem Koláčným s primátorem jednal. „Primátor uvedl, že se s postupem jihomoravského předsednictva ANO neztotožňuje. Brněnská organizace o něm nevěděla a není jím nijak vázaná,“ upřesnil včera po jednání Hollan.

Stanovisko krajské organizace hnutí ANO považuje primátor Petr Vokřál za nešťastné. „Situace vznikla na základě toho, že kraj už prezentuje jasný postoj k poloze nádraží. Na minulém zasedání zastupitelstva první náměstek hejtmana Roman Hanák řekl, že kraj se přiklání k variantě Řeka. Kolegové z hnutí na úrovni kraje se k tomu nějak postavili a dostali nás do ne úplně šťastné situace, protože je to interpretováno jako naše stanovisko,“ vysvětlil.

Pro kterou variantu se zástupci města rozhodnou, zatím Vokřál komentovat nechtěl. Při jednáních však bude postupovat v souladu s koaliční smlouvou. „Dohodli jsme se na řadě kroků tak, aby na konci ledna mohli zastupitelé definitivně rozhodnout, kterou variantu studie proveditelnosti město Brno podpoří,“ řekl.

Polohu u řeky chtějí zástupci krajské organizace ANO prosazovat i na úrovni města. „Čekali jsme s rozhodnutím na to, jak ekonomicky vyjde studie proveditelnosti, jestli jsou navrhované varianty vůbec efektivní,“ uvedl člen krajského předsednictva hnutí Nečas.

Zástupci krajské organizace ANO trvají na podpoře nádraží u řeky také kvůli vysokorychlostním tratím. „Brněnský železniční uzel musí umožňovat jejich zapojení,“ pokračoval.

Finální řešení umístění brněnského hlavního nádraží má padnout možná už v březnu příštího roku.