Obyvatelé vesnic kolem železnice a cyklisté, jichž se úpravy týkají, však o skvělých vyhlídkách pochybují. „Vlakem naším krajem, to je název akce, která má za cíl propagovat kulturní a přírodní památky, zlepšit spojení i přes hranice kraje. Za padesát korun budete moct projet celou republiku, zavedeme nové vlakové soupravy Regionova,“ sliboval včera na tiskové konferenci spolupořádané Jihomoravským krajem mluvčí Českých drah Ondřej Kubala.

Náměstek generálního ředitele drah Jiří Kolář představil novou podobu integrované jízdenky. „Předpokládáme, že vlaky budou plné nadšených cestujících,“ prohlásil. Cestující přitom ale nemohou čekat žádné úpravy jízdního řádu. Ten dozná jen posunu o dvě minuty o jednoho regionálního spoje na Kyjovsku.

Proč mají být lidé nadšení, nevysvětlil ani jihomoravský hejtman Stanislav Juránek. Ten pouze označil integrovaný systém kraje za velmi úspěšný. „Vlaky v něm tvoří páteř a meziročně jimi jezdí o deset procent více lidí,“ pochvaloval si.

O jeho tvrzení ale pochybují lidé z vesnic, které nedávno přišly o vlakové spoje, přestože leží přímo na trati. „Jsme sice křižovatka cest, ale vlaky tudy jen projíždějí. Takže slova pana hejtmana nemohou být pravda. Dráhy nám sem poslaly jen historický parní vláček, což jsme vnímali jako provokaci,“ řekl třeba starosta Holubic na Vyškovsku Rudolf Pěršala.

Zatím poslední úpravou přibude jediná zastávka jednoho vlaku, zatímco při rozšíření IDS o Vyškovsko jich zhruba deset zaniklo. Obce se s tím nesmířily a dodnes odmítají kraji na integrovaný systém připívat.