„Brno znám výborně, ale tento billboard mě zarazil. Opravdu jsem v prvním okamžiku myslel, že nájezd na dálnici je uzavřen a začal promýšlet náhradní trasu,“ potvrdil matoucí značení profesionální řidič z Brna Jan Hájek. Billboard totiž naviguje řidiče směrem k novému obchodnímu domu tak, že červeným přeškrtnutím ruší nájezdy na obě dálnice.

Přestože plakát není zelenobílý a nevypadá jako dálniční dopravní značka, považuje jej ředitel divize bezpečnosti Centra dopravního výzkumu Jindřich Frič za nebezpečný a zaměnitelný. „Vím, o který billboard jde a řidiči by neměli být takto mateni. Musí být schopni jasně rozlišit, zda se jedná o dopravní značení nebo reklamu. Podél této důležité komunikace by měly být pouze informace, které jsou pro řidiče relevantní,“ kritizoval podobu billboardu Frič.

Podivný billboard už sledují i policisté. „Vědí o něm jak naši dálniční kolegové, tak policisté z Brna. Prošetříme tuto situaci podrobněji ve vztahu k bezpečnosti a plynulosti silničního provozu,“ potvrdila jihomoravská policejní mluvčí Jana Šípková.

Vedení společnosti IKEA se ovšem brání, že plakátem nechtělo zmást řidiče, ale oslovit své zákazníky. „Rozhodně nechceme ostatním řidičům měnit směr a cíl cesty. Není v tom špatný úmysl, nechceme nikoho mást,“ uvedla tisková mluvčí IKEA Jindra Valová.

Podobnou navigaci na billboardech přitom IKEA používá nejen v Brně, ale i v Praze. „Sjezdů a nájezdů k našim obchodním domům je tolik, že zákazníci mnohdy nevědí kudy jet. Touto navigací jim chceme pomoci najít tu správnou odbočku,“ vysvětlila Valová. Problémem je, že podobu billboardu u silnic a dálnic nelze v komerční sféře ovlivnit.

„Pokud je umístění billboardu povoleno ministerstvem dopravy jako plocha, tak do jeho náplně už zasahovat nemůžeme. V tomto případě je plakát proveden jinak než standardní dopravní značení, řidiči by jej neměli zaměnit s dopravní značkou. Pokud ovšem je z hlediska provozu značení matoucí, můžeme podat podnět k prošetření. Jako správce komunikace ale nemůžeme na soukromé komerční ploše nic zakázat,“ vysvětlil Tomáš Dočekal z Ředitelství silnic a dálnic.

Také policisté mohou nevhodné značení pouze připomínkovat. „Máme ovšem jen poradní hlas,“ upozornila mluvčí Šípková. IKEA se přesto chce podobou billboardu a tím, zda nemůže ohrozit provoz na silnicích, zabývat. „Zatím jsme se s žádnou stížností nesetkali. Oslovíme ale dopravní inženýry policie a odborníky z centra dopravního výzkumu a vše vyhodnotíme,“ přislíbila Valová.

Gabriela Peringerová