Ve stejném čase mohou členové tří složek integrovaného záchranného systému jihomoravského kraje zalarmovat a vyslat na místo svoje zásahové jednotky. Doba od telefonního oznámení do příjezdu hasičů, záchranářů i policie k nehodě, je zase o něco kratší.

Takováto integrovaná operační střediska již v některých městech České republiky fungují. V jihomoravském kraji zatím není. „Spolupráci tří složek integrovaného záchranného systému chceme dále vylepšovat. A operační středisko, ve kterém sedí hasič vedle policisty a zdravotníka, takovým zlepšením jednoznačně je. V dohledné době vznikne i v Brně. Zatím jsou největším problémem peníze na špičkové vybavení, které v centrále musí být,“ řekl na čtvrteční oslavě desátého výročí založení integrovaného záchranného systému jihomoravský policejní ředitel Tomáš Kužel.

Spolupráce mezi jednotlivými složkami záchranného systému v jihomoravském kraji samozřejmě funguje. Zatím ale mají hasiči, záchranáři i policisté vlastní operační střediska. „Je prakticky jedno, na jaké číslo v případě nouze zavoláte. Může to být 150, 155, 158 nebo 112, což je nadnárodní číslo. Operátor situaci vyhodnotí a přepojí vás, kam je třeba. Jinak sám aktivuje všechny ostatní složky záchranného systému,“ vysvětlil současnou situaci Kužel.

Čtvrtečních oslav v centru Brna se účastnili také hasiči. „Hlavní myšlenkou integrovat záchranný systém byla především spolupráce všech tří složek, tedy hasičů, zdravotníků a policie, při mimořádných událostech. A za deset let se nám tento systém osvědčil mnohokrát. Při hromadných nehodách na dálnici nebo třeba při povodních,“ konstatoval mluvčí jihomoravských hasičů Jaroslav Haid.

Systém spolupráce chválila také mluvčí jihomoravské záchranné služby Barbora Zuchová. „Stále častěji se naši záchranáři setkávají s napadáním ze strany pacientů nebo jejich rodin. Pokud s námi na místo přijedou policisté nebo strážníci, usnadní nám to práci při ošetřování agresivních lidí,“ řekla Zuchová. Podle ní je ale nejlepší volat v případě nouze konkrétní tísňové linky. „Můžete zavolat 112 a operátor na centrále vás přepojí. Při záchraně života jde mnohdy o vteřiny. Na lince 155 se dovoláte školené zdravotní sestře, která okamžitě poradí, co máte se zraněným člověkem dělat a jak mu nejlépe pomoci. Přitom samozřejmě aktivuje další složky záchranného systému. Číslo 112 je především pro cizince nebo naopak pro Čechy, kteří se v cizině dostanou do potíží,“ dodala Zuchová.

Stejný názor má také Brňanka Alexandra Plíčková, která se na čtvrteční slavnost přišla podívat. „Podle mě je rychlejší zavolat na konkrétní číslo, které potřebuji. Na linku 112 jsem nikdy nevolala. Ale uznávám, že pokud je někdo třeba ve stresu, nemusí si na konkrétní čísla honem vzpomenout. Pak je dobře, že hasiči, záchranka i policisté spolupracují,“ poznamenala Plíčková.

IVANA MACÍKOVÁ