Manuál dobré praxe reklamy a označování provozoven si mohou stahovat na webu městské části od minulého týdne. Zatím toho využilo přes sedm set lidí. „Manuál nepřináší žádné nové zákazy či regulace. Pouze shrnuje a sjednocuje metodický přístup památkové ochrany vyplývající z platných právních předpisů. Cílem je nastavit jednotná a v praxi velmi různorodá pravidla,“ uvedl radní Brna-středu Svatopluk Bartík.

V manuálu ukazují autoři příklady výloh, nabídkových tabulí i markýz a firemních nápisů. Na fotografiích se lidé podívají, jak vypadají dobře i špatně řešené reklamy v centru Brna.

Jak na reklamu v Brně. Infografika.Na tvorbě dokumentu se podíleli také památkáři a architekti. Hlavní designérkou je Veronika Nováková. „Směřujeme jej hlavně na podnikatele, kteří si chtějí založit nový podnik. Radíme jim, na jaké instituce se mají obrátit a jak má reklama vypadat,“ vysvětlila Nováková.

MANUÁL VÍTÁ
Vznik manuálu vítá i majitel restaurace Nok Nok. „Rádi do něj pro inspiraci nahlédneme. Vizuální prvky však máme sjednocené už teď,“ konstatoval Tomáš Pakosta.

Podle pravidel popsaných v manuálu se řídil vzhled venkovní reklamy při rekonstrukci domu na Moravském náměstí 14. „Líbí se mi. Podobná nařízení mi nevadí. Určitě dům vypadá lépe než vedlejší, kde je reklama nesourodá,“ řekla majitelka vinárny, která v domě sídlí, Eva Damborská.

Osloveným majitelům podniků se jednotnější vzhled líbí. „Je v pořádku. Jsem ráda, že nezakázali výstrče. Bez ní si nás nikdo nevšimne. Dělali jsme nedávno novou tak, aby byla v souladu s ostatními. O novém manuálu jsem zatím neslyšela, ale určitě se na něj podívám,“ řekla majitelka obchodu Go2sport Jana Přikrylová.

Proti předpisům v historickém centru nic nenamítá ani marketingový odborník Petr Lesenský. „V zahraničí je zvykem, že v centrech měst pravidla pro reklamy platí. Nejdůležitější je kompromis mezi obchodníky a radními městské části,“ zmínil Lesenský.

Schůzku s obchodníky, kde pravidla prodiskutují, radní plánují. „Na podzim zřejmě představíme projekt majitelům domů, provozovatelům obchodů, lidem z reklamního odvětví i veřejnosti,“ slíbil radní Bartík.

Manuál pro reklamu
• Představuje, jak má vypadat venkovní reklama.
• Ukazuje dobré i špatné příklady z praxe.
• Nezavádí žádné nové zákazy a regulace.
• Reklama má být jednotná a jednoduchá.
• Špatně jsou příliš barevné a informacemi přeplácané reklamy.
• Podsvítit jednotlivá písmena nápisu je v pořádku, naopak bodové osvětlení je špatně.