Autoři hry z Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity původně mířili na starší účastníky. Podle jejich slov se však ukázalo, že lži na internetu cílí i na děti. „Hra se nově zaměřuje na žáky druhého stupně základní školy. Navázali jsme na úspěšnou verzi pro středoškoláky,“ popsala spoluautorka projektu Julie Vinklová.

Mediální výchova je podle ředitele společenských věd gymnázia ve Vídeňské Jindřicha Svobody důležitá součást studia této školy. „Studenti jsou zaplaveni množstvím informací a touto zážitkovou formou si ověřování lépe zapamatují,“ vysvětlil.

Únikovou hru tvoří čtyři úkoly, za jejichž splnění získají hráči vakcínu, která uzdraví lidstvo.

Autoři děti rozdělili do skupin po pěti až šesti. Jednu utvořily studentky prvního ročníku víceletého gymnázia. Hravě zvládly první úkol zaměřený na práci s textem a jeho porozuměním.

Druhá úloha prověřila znalosti o manipulaci s fotografií. Spolužáci měli poznat, které snímky jsou zcela záměrně zkreslené, upravené nebo úmyslně oříznuté tak, aby se změnil význam. A dívky nezaváhaly.

Rozpoznat lživý titulek článku o amerických filmových cenách Oskar zkoušel třetí úkol. „Hranice mezi pravdou a lží je velmi tenká,“ komentoval úkol sám Lukefry.

K poslední a nejtěžší úloze vytáhly žákyně svoje mobily. Měly rozhodnout, které články z nabízených jsou pravdivé. A přišlo i první zaváhání. Zpráva o veverkách, která působila na první pohled spíš zábavně, je ale pravdivá, vydaly ji totiž uznávaná mediální vydavatelství.

Pak už stačilo zadat bezpečné heslo do webové stránky hry a dívky s nadšením získaly po necelých třiceti minutách hry záchranou vakcínu.

Závěr hry se věnoval diskuzi. Většina studentů nepochybovala ani nad otázkou, proč někdo tvoří lživý a zkreslený obsah nebo jak si chránit soukromé informace.