Práce na největším tunelu pro tramvajovou dopravu v České republice pokračují podle plánu. „V tuto chvíli jsou téměř hotové oba portály tunelu, jak z ulice Netroufalky, tak z Osové. Tunel je vyhloubený v celé délce a za pomocí těžké techniky z něj dělníci vytěžili 170 tisíc tun zeminy," uvedl brněnský radní pro dopravu Petr Kratochvíl.

Stavba v číslech

* 14. října 2019 byla stavba zahájena poklepáním základního kamene
* 1,4 miliardy korun jsou náklady na stavbu tramvajové trati Osová – Kampus
* 85 procent této částky pokryje dotace z evropských fondů
* 912 metrů je délka celé tramvajové trati
* 609 metrů je délka tunelu
* 300 tolik dělníků na stavbě pracuje
* 40 000 metrů krychlových betonu použije zhotovitel na stavbě tunelu
* 135 000 tun zeminy je nutné z tunelu vytěžit
* 120 kilogramů a 80 centimetrů takové jsou míry sochy sv. Barbory
* 1 socha sv. Barbory je první pro tramvajovou trať, kterou požehnal brněnský biskup Vojtěch Cikrle

zdroj: DPMB

Výrazný posun mohou Brňané vidět na terminálech v Osové i na Netroufalkách. „Před Fakultní nemocnicí Brno jsou připravené všechny podzemní sítě, veřejné osvětlení, točna trolejbusů, nové chodníky i přilehlé komunikace, zbývá dokončit nástupiště, zastřešení a doplnit zeleň,“ přiblížil Kratochvíl. V zastávce Osová stavbaři v letních měsících a při dopravní uzavírce opravili původní tramvajovou trať, což zahrnulo i položení odbočné výhybky, která je připravena na napojení nové trati.

Na zastávce Osová budou v nejbližší době hotové přístupové cesty. Cestující se tam dostanou po osmi různých. „Další práce na stavbě se soustředí na budování zastávky s pracovním názvem Nová Jihlavská. Po jejím vybetonování nyní pokračujeme zastřešováním, které má být hotové do konce roku. Přímo v tunelu finišuje betonáž podlah a nad tunelem postupují terénní práce a úprava povrchu,“ popsal generální ředitel dopravního podniku Miloš Havránek.

Zatravnění ploch nad tunelem a v jeho okolí se dočkají místní obyvatelé letos na podzim. Původně se s těmito pracemi počítalo až na jaře. Do konce letošního roku také dojde k obnově a zpřístupnění všech chodníků přes Mikuláškovo náměstí.

Stavbou nejvíc trpí místní obyvatelé, kteří bydlí v okolí. „V některých případech to bylo až extrémní. Kvůli suchu se obrovsky prášilo, pro lidi ani nemělo smysl utírat prach či prát záclony, protože byly druhý den zase špinavé. Při dešti bylo všude bahno, i na průchozích cestách,“ kritizoval starolískovecký starosta Vladan Krásný. Podle výrobního ředitele firmy Firesta - Fišer, rekonstrukce, stavby Viléma Huryty byly stížnosti místních s ohledem na velikost stavby přiměřené. „Žádná stavba, která vede městem, se neobejde bez připomínek obyvatel. Snažíme se je eliminovat,“ reagoval.

Pokládka kolejí v tunelu začne na podzim. Později bude následovat jejich napojení na uzel Osová. V příštím roce budou dělníci pracovat hlavně v podzemí. „Hlavním úkolem bude oživení celého systému. V tunelu plánujeme instalovat veškeré zabezpečovací zařízení, ovládání výhybek, kamerový systém, osvětlení, informační systémy nebo požárně bezpečnostní zařízení. To vše je třeba propojit vzdáleným ovládáním s dispečinkem správce tunelu,“ uvedl oblastní ředitel společnosti Metrostav Zdeněk Mička.

Stavbu výrazně ovlivnila pandemická situace. Kvůli ní měl zhotovitel nedostatek pracovníků i problém s dodávkami materiálu. „Velkou výzvou pro nás bylo i zářijové zprovoznění dopravy na dvou vzdálených místech – jak v Osové, tak na Netroufalkách. Všechny práce jsme soustředili do jednoho termínu, což bylo náročné, ale termín se podařilo splnit. Aktuálně jde vše podle plánu a jsme schopni jednotlivé činnosti plánovat i na dlouhé měsíce dopředu s přesností na dny," řekl generální ředitel společnosti Firesta – Fišer, rekonstrukce, stavby Pavel Borek.

Dopravní omezení kvůli stavbě už představitelé dopravního podniku pro letošek nepředpokládají. „Pokračuje uzavření Okrouhlé ulice a částečné uzavření parkoviště Vltavská pro účely stavby. Prozatím zůstává uzavřené Mikuláškovo náměstí včetně všech chodníků, které ale mají být do konce roku zpřístupněny," informovala mluvčí dopravce Hana Tomaštíková.

Provoz na nové trati začne na konci příštího roku. Zamíří na ni nové obousměrné tramvaje Škoda ForCity Smart 34 od výrobce Škoda Transportation. Dopravní podnik může odebrat až čtyřicet těchto vozů. Prvních pět má do Brna dorazit právě do konce roku 2022.