VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Jaké jsou varianty vedení rychlostní silnice R 43?

Blanensko - Dálnice byla vyprojektována ještě v roce 1938 a následujícího jara se započalo se stavbou. Práce probíhaly rychle, termín dokončení měl být v roce 1940.

19.4.2009 5
SDÍLEJ:

Přetížená silnice I/43 Brno - Svitavy Foto: Jiří Vymětalík

1. září 1939 Německo napadlo Polsko, a tím začal nejhrůznější bojový konflikt známý jako 2. světová válka. Stavební práce se zpomalily a roku 1942 zastavily vinou nedostatku surovin a hospodářských problémů způsobených německým válečným úsilím. Do konce války byla nedostavěná autostráda střežena najatými hlídači. Ještě před válkou se také začala stavět národní dálnice Praha – Brno – Zlín – Slovensko dokončená po třiceti letech jako D 1.

Na základě smlouvy z 19. listopadu 1938 mezi Česko-Slovenskem a Německem byly pozemky ke stavbě říšské automobilové silnice pro společnost RAB Protektorátem Čechy a Morava vykoupeny, eventuálně vyvlastněny, a poskytnuty stavebníkovi silnice. Stavební práce na průběžné dálnici probíhaly v období od 11. dubna 1939 do 30. dubna 1942.

Po válce se s její dostavbou nepočítalo, až v šedesátých letech bylo rozhodnuto o stavbě dálnice D 43, později přehodnocené na rychlostní silnici R 43. Tato komunikace, velmi významná pro vnitrostátní i tranzitní dopravu, má spojit naši první dálnici D 1 a rychlostní komunikaci R 35 Hradec Králové – Olomouc.

Nebudu zde zdlouhavě popisovat všechny varianty a subvarianty, ale nastíním jen nejperspektivnější možnosti. Zcela vynechat můžeme varianty A - Ostrovačickou, B – Žebětínskou, které obcházejí Brněnskou přehradu západně a nepřináší blanenskému regionu kýžený dopravní význam, i kontroverzní eventuality C, G – tunelová a centrální městská tunelová, jež nezohledňují tranzitní přepravu a vedou dopravu středem Brna. Přijatelnější se jeví varianty D – Bystrcká, 0+ – aktivní nulová, F – Medlánecká (Holedská).

Bystrcká varianta počítá vedení v trase německé dálnice s tunelem přes Bystrc a mostem přes Svratku u Brněnské přehrady. Aktivní nulová vychází z rozšíření a zkapacitnění silnice I/43 s obchvaty obcí a napojení na Svitavskou radiálu – jediný zprovozněný úsek čtyřpruhové R 43 z Brna – Králova Pole po křižovatku Česká.

Medlánecká varianta odbočuje z varianty D za Bystrcí severovýchodním směrem, prochází tunelem pod vrchem Holedná a u Řečkovic se napojuje na Svitavskou radiálu, pokračuje v trase I/43 na Blanensko a u Lažan se stáčí k trase Hitlerovy dálnice a pokračuje v jejím tělese. Varianty D, F nemůžeme nazývat dostavbou německé dálnice, neboť by se jednalo o dílo zcela nové, a to od počátků až po dokončení.

Protože se původně s dostavbou nepočítalo, pozemky pod autostrádou nepatří jen českému státu, ale i soukromým majitelům. V některých případech je vlastnictví nejasné, poněvadž je majitel neznámý. Instituce odpovědné za výběr správného řešení R43 v naší oblasti jsou ministerstvo dopravy, Ředitelství silnic a dálnic, Jihomoravský kraj, ministerstvo životního prostředí.

V tomto článku jsem použil zdroje www.dalnice-silnice.cz a www.dalnice.com. K problematice se budeme průběžně vracet a příště se podíváme zpět na trasu dálnice.

JIŘÍ VYMĚTALÍK

19.4.2009 VSTUP DO DISKUSE 5
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Lídr ODS Petr Fiala.
1

Z výsledků voleb jde vidět i boj o hodnoty, míní lídr ODS Petr Fiala

Stříhání keřů. Ilustrační foto.

Větve chytají do pasti řidiče i chodce. Majitelé je odstraní až po výzvě

Dobří holubi se vracejí. Martin Nečas míří zpět do Komety

Brno – Šest minut a 54 vteřin. Přesně takovou dobu odehrál brněnský útočník Martin Nečas v letošním ročníku NHL v dresu Caroliny Hurricanes a prozatím další minuty nepřidá. Vedení klubu totiž osmnáctiletému forvardovi a jeho agentovi oznámilo, že nyní pro něj nemá místo v sestavě.

Přehradu zamkl vedoucí lodní dopravy zlatým klíčem. Plavební sezona skončila

Brno /FOTOGALERIE/- Naposledy pro letošní rok se v neděli v podvečer svezli lidé na lodích brněnského dopravního podniku na Brněnské přehradě. Jednasedmdesátá plavební sezona skončila. Přehradu pro lodě symbolicky zamkli zlatým klíčem.

AKTUALIZOVÁNO

Jasno bylo už v poločase. Zbrojovka jede z Plzně bez bodu

Plzeň, Brno – Vyslechl si sice potlesk a skandování fanoušků, jenže ne z úst těch brněnských. Nového trenéra Zbrojovky Romana Pivarníka vřele přivítali příznivci Plzně, kterou ještě v minulé sezoně vedl. Návrat do známých míst se mu ale nepovedl. Brno v jedenáctém prvoligovém kole prohrálo na hřišti vedoucího týmu tabulky 0:3 a je dál předposlední. „Po fotbalové stránce se Plzni nemůžeme rovnat, ale chtěli jsme ji víc potrápit,“ posteskl si Pivarník.

AKTUALIZOVÁNO

Rozhodla oblíbenost. Kroužky vynesly do sněmovny bývalého hejtmana i primátora

Jižní Morava – Lékařský titul i všeobecná oblíbenost zamíchaly s pořadím nových poslanců, kteří ve sněmovně usednou. Možnosti zvolit konkrétního člověka pomocí kroužkování využila třeba Zdena Holomková z Březiny na Brněnsku. „U voleb jsem zakroužkovala kandidáta, kterého osobně znám. Vím, že pro naši obec dělá hodně a zaslouží si to,“ vysvětlila.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení