V Brně mají výběr opravdu široký. „Nabízíme téměř tři sta typů suvenýrů. Jednotlivých druhů je pak ještě víc. Z magnetů mají například lidé na výběr z dvaceti motivů," sdělila mluvčí Turistického informačního centra města Brna Gabriela Peringerová.

Suvenýry, které nejdou na odbyt, zaměstnanci rychle vyřazují. „Obecně se to týká hlavně dražších předmětů. Stáhli jsme třeba bustu Leoše Janáčka za třináct set korun," uvedla příklad.

Ostatní turistická centra na jižní Moravě tento trend potvrzují. „Lidé všeobecně cílí na nejlevnější suvenýry. Mezi ně patří turistické vizitky, které jsou sběratelský fenomén posledních let," řekla Leona Kocourková z infocentra v Mikulově na Břeclavsku a dodala, že prodej vizitek výrazně stoupá.

K dalším oblíbeným levným předmětům v celém kraji patří turistické známky. Jde o sběratelské dřevěné placky. Například v Punkevních jeskyních na Blanensku si jich lidé loni koupili dva tisíce. Nejoblíbenějším suvenýrem jsou i v lednicko-valtickém areálu. Turisté si jich minulý rok odnesli víc než tisíc.

Hanačka táhne

Jihomoravská centrála se snaží infocentrům s výběrem suvenýrů pomáhat. „Doporučujeme, aby volili takové upomínkové předměty, které jsou s lokalitou spojené. Buď ji charakterizují nebo jde o místní výrobky," poznamenal Jan Chmelíček z centrály.

Zástupce tohoto typu suvenýru je například sedmnáct centimetrů vysoká mrkací panenka Hanačka, kterou prodává Turistické informační centrum ve Vyškově za 270 korun. „Na odbyt jde docela slušně. Hodně často ji kupují zástupci Vyškova, když chtějí na návštěvě obdarovat třeba někoho z partnerských měst," podotkl pracovník centra David Vágner.

Novodobým symbolem Brna se stal hodinový stroj na náměstí Svobody, ze kterého jednou denně vypadne kulička. Pokud si suvenýr turisté neuloví, koupí ho v infocentru. Ceny se pohybují kolem tří set korun a ročně se jich prodá padesát. „Nyní je však v nabídce nemáme. Jednáme s firmou o jejich doobjednání," prohlásila Peringerová.

Loni si brněnské informační centrum prodejem suvenýrů vydělalo přes čtyři sta tisíc korun. Částka však tvoří jen 1,3 procenta jeho příjmů. „Prodej suvenýrů není významný zdroj příjmů. Zásadní roli však hraje marketing. Jeho cíl je upozornit na město a připomenout ho turistům, kteří jej už navštívili," vysvětlil ekonom Jiří Šimara ze společnosti Cyrrus.

Letos turisté seženou na jižní Moravě také úplně nové upomínkové předměty. „Nabídneme štítky na hole, novou kolekci keramiky a dřevěný hlavolam. Půjde o něco na způsob Rubikovy kostky s motivy Brna," prozradila Peringerová.

Novinky čekají i na návštěvníky Blanska. Město si letos připomíná 880 let od první písemné zmínky o Blansku a dvě stě let od smrti šlechtičny Karoliny Meineke, která se tajně provdala za anglického krále. „K těmto příležitostem připravíme tematický kalendář, výroční pohlednice a pamětní razítko," vyjmenoval pracovník blanenského městského úřadu Jiří Kučera.

Pro zvětšení klikněte.

PRO ZVĚTŠENÍ KLIKNĚTE.